Dia 3: Excursió pel Cercle Daurat i relax al Secret Lagoon

dimecres, 28 de setembre del 2016
En l'entrada d'aquesta setmana us explicaré la nostra excursió pel Cercle Daurat i també el relax al Secret Lagoon.
La ruta turística del Cercle Daurat engloba 3 visites imprescindibles: el Parc Nacional de Þingvellir, els guèisers Geysir i Strokkur i l'impressionant cascada Gullfoss.

(Cascada Gullfoss)

Aquí teniu la ruta, el temps i les distàncies del tercer dia per Islàndia:
  • Ruta total: De Reykjavik fins a Selfoss
  • Km totals realitzats: 189
  • Temps total de conducció: 2:51 hores
  • Llocs a visitar: Parc nacional de Þingvellir, Öxarárfoss, Geysir, Strokkur, Gullfoss i Secret Lagoon.
  • Data de la ruta: 14 de juliol de 2016

La primera parada de la ruta és el Parc Nacional de Þingvellir que és un dels llocs històrics més importants d'Islàndia.
Þingvellir és on es va instal·lar la seu del primer Parlament d'Europa (Althing) a l'aire lliure, l'any 930 i va romandre allà fins el 1798.
Allà s'hi reunia una assemblea que representava a tota Islàndia i on s'escrivien les lleis de la que en diuen va ser la democràcia més antiga del món.
El Parc Nacional de Þingvellir (amb una extensió de 237 km2) va ser creat el 1930 per protegir les restes de la seu del Parlament i més tard va ser ampliat per protegir els fenomens naturals en l'àrea circumdant.
Des de l'any 2004 és Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

(Vistes del Parc Nacional de Þingvellir)

Aquest lloc també és molt famós geogràficament parlant perquè és on es pot observar la separació de les plaques tectòniques Nord-americana i Euro-asiàtica.

(Gràfic que mostra on hi ha la separació de les dues plaques tectòniques)

És al·lucinant la quantitat d'esquerdes que es poden veure degut a la separació de les dues plaques tectòniques!

(Vàries esquerdes a Þingvellir)

(A la foto podeu veure un cartell informatiu amb explicacions sobre les esquerdes)

L'accés al Parc Natural és gratuït i pots anar passejant per els diferents espais i anar veient d'aprop totes les esquerdes i les ruines de l'antic parlament.
L'únic que no és gratuït és el pàrquing del parc, on vam haver de pagar uns 3 euros/dia per poder aparcar.

(Explorant el parc)

Per acabar-ho de rematar, a Þingvellir també s'hi han rodat escenes de la famosa sèrie "Game Of Thrones" (Joc de Trons)!
Concretament unes escenes on surten els personatges de l'Arya i "El Perro". I no explico res més per no fer spoilers!

(Escena de la 4rta temporada de Joc de Trons durant el viatge de l'Arya i "El Perro")

Mentre caminàvem pel Parc Nacional de Þingvellir, es vam trobar amb nombrosos grups de xinesos per tot arreu! Impressionant!
I ens va cridar molt l'atenció un grup que es feien fotos a tot arreu fent postures estranyes i divertides! jajaa era un fart de riure!

(Aquestes fotos han acabat il·lustrant el nostre grup de whatsapp del viatge! jiji)

Nosaltres no podíem ser menys i també ens vam fer fotos fent el nostre troleig particular! jejeje

(Com podeu veure les jaquetes vermelles eren l'uniforme oficial! jeje)

(Ens va flipar el barret d'aquesta nena! jeje)

Per veure el més important del Parc cal caminar uns 2 o 3 km, però passen molt ràpid ja que el paisatge és molt bonic.
També hi ha la opció d'anar movent el cotxe (hi ha varis pàrquings a prop dels punts principals) però jo crec que el millor és explorar-ho a peu.

(Restes del primer Parlament Europeu)

(Vistes de Þingvellir)

(Església de Þingvellir)

(Interior molt colorit de l'església)

També és possible bussejar entre les plaques tectòniques submergides en el llac essent els punts de Silfrá i Davíðsgjá els més accessibles des d'on es pot observar la separació dels continents en una aigua súper transparent!

(A la foto no s'aprecia però l'aigua tenia un color turquesa impressionant! I era tan transparent que es veien tot de monedes que la gent hi havia llençat)

Val la pena arribar fins a la cascada Öxarárfoss, molt bonica tot i que és força petita en comparació amb la resta de cascades famoses d'Islàndia.

(Cascada Öxarárfoss)

En aquesta pàgina podreu veure mapes interactius i imatges 360 graus dels diferents punts importants de Þingvellir:

(Venien aquestes macro-mosquiteres per protegir-se dels mosquits, nosaltres tampoc en vam veure tants... una mica exagerat potser)

Un cop vist el parc natural ens vam dirigir cap a la segona parada de la ruta: l'àrea geotèrmica d'Haukadalur on veuríem guèisers en erupció!
Els guèisers més famosos són l'Strokkur i el Geysir (separats per uns 50 metres de distància).

(Mapa de la zona dels guèisers)

El Geysir (Fumarola explosiva), també conegut com “El Gran Geysir”, va ser el primer guèiser que es va conèixer en l'Europa moderna i pot escopir aigua fins a 70-80 metres d'altura.
De totes maneres és molt improbable veure una erupció seva ja que fa alguns anys que està inactiu.

El guèiser Strokkur (Churn), erupciona cada 8-10 minuts amb una altura mitjana d'uns 20 metres tot i que pot arribar fins als 40 metres en algunes ocasions.
Aquest és el guèiser més famós d'aquesta zona ja que si el visites és segur que veuràs una erupció.

(Gràfic on es comparen diferents guèisers d'arreu del món i et diu quins tenen les erupcions més altes i la seva freqüència)

(Un guèiser molt mini que et trobaves només d'arribar)

De seguida saps quin és el guèiser Strokkur ja que veus una multitud de gent preparada amb càmeres, mòbils i el que faci falta per immortalitzar el moment de l'erupció.
També es pot apreciar que la gent es concentra en un sol costat del guèiser, això és per el vent que fa a la zona i és que si et poses en la direcció del vent quan el guèiser erupciona quedes ben xop! (Sí, molts turistes que anaven de llestos van pillar! jeje)

(Turistes esperant l'erupció)

(Guèiser Strokkur en plena erupció!)

(Era divertit veure la gent mentre esperava per fotografiar l'erupció... jajaja n'hi havia que es tiraven per terra i tot per captar els millors angles)

(Una altra erupció, aquesta va ser de les més altes que vam veure!)

(El guèiser Strokkur amb calma)

Pots saber quan erupcionarà el guèiser uns moments abans que passi ja que sembla que l'aigua retrocedeixi un moment cap a dins i després quan torna és quan es produeix l'erupció.

(Segons abans d'erupcionar amb l'aigua retrocedint cap a dins)

(Està prohibit llançar qualsevol tipus de moneda)

Després de veure la zona dels guèisers vam dinar allà a l'autocaravana i ens vam dirigir cap a l'últim punt a visitar del Cercle Daurat: Gullfoss.
No vam haver de conduir gaire perquè la cascada està a escassos km de la zona dels guèisers.

Gullfoss, també anomenada "La cascada d'or", està situada al canó del riu Hvítá i es composa per dos caigudes d'aigua: la primera en la part superior amb una caiguda d'aigua de 11 metres i la que es troba a la part inferior amb un caiguda de 21 metres.
La roca per on cau es va formar durant una època interglacial.

(Gullfoss)

L'aigua es precipita per Gullfoss amb un cabal mig de 109 metres cúbics per segon (El major cabal registrat va ser de 2000 metres cúbics per segon).  Durant l'estiu el cabal passa a uns 130 metres cúbics.
Suposant que el canó estigués tancat podríem dir que la columna d'aigua que es precipita per aquesta cascada només necessitaria 3 segons per omplir tot aquest espai. Brutal!
Per aquest motiu en més d'una ocasió s'ha proposat construir una planta hidroelèctrica en aquesta zona que per sort no ha tirat endavant!

(Les fotografies no li fan justícia, és enorme!!!)

(Podries estar una hora sencera fent fotos a Gullfoss, és fascinant i impressiona molt!)

La llegenda de Sigríður Tómasdóttir
A principis del segle XX es va considerar la possibilitat d'instal·lar una planta hidroelèctrica a Gullfoss. En aquella època Tómas Tómasson i Halldór Halldórsson que eren els propietaris de la granja Brattholt (terrenys en els quals es troba la cascada), van rebre una generosa oferta d'inversors britànics per obtenir els drets d'explotació de la cascada.
Sigríður Tómasdóttir, la filla de Tómas Tómasson, es va oposar frontalment a l'intervenció fins al punt que va amenaçar amb llançar-se a la cascada si els plans seguien endavant. Les seves actuacions van tenir èxit i va comptar amb l'ajuda de l'advocat Sveinn Bjornsson, que va arribar a ser el primer president d'Islàndia.
La Sigríður va morir l'any 1957 i està enterrada al cementiri de Haukadalur.
Aquesta islandesa s'ha convertit en llegenda gràcies als seus esforços per salvar la cascada i inclús hi ha un monument de pedra que la recorda a la part superior d'aquesta. Gràcies a ella a dia d'avui podem gaudir d'aquest magnífic espectacle! Sense dubte una de les millors cascades d'Islàndia i de les que més em va impressionar!

(Escultura en memòria de Sigríður Tómasdóttir)

Si em pregunteu quina cascada em va agradar més d'Islàndia jo crec que diria aquesta de Gullfoss. Realment no havia vist fotos de com era abans del viatge i quan vam arribar allà i ens vam trobar amb la cascada vaig flipar fort!
Em va impressionar més que les Niagara Falls!

Hi ha un camí lateral que et permet anar fins a l'inici de la primera caiguda d'aigua de la cascada, és genial acostar-se a aquella zona!
No vaig poder fer gaire fotos des d'allà perquè et mulles força i no volia arriscar-me a mullar la reflex!

(Caminant per just el costat de la cascada)

(Et pots acostar molt a la cascada, és una passada!)

(Gullfoss vista des de diferents angles)

(Selfie de grup!)

Un cop acabada la visita a tots els punts destacats del Cercle Daurat, ens vam dirigir cap al Secret Lagoon, que són uns banys termals naturals que es troben al petit poble de Fludir i no són gaire coneguts (Ens va costar força trobar-los perquè no sortien al GPS).
La seva aigua calenta es manté entre uns 38-40 graus tot l'any i és un lloc excel·lent on relaxar-se després d'un llarg dia de turisme.
Aquests banys daten de l'any 1891 i és la piscina més antiga d'Islàndia.

L'entrada ens va costar uns 21 euros per cap, per més informació sobre aquest lloc podeu consultar la seva web:

(Secret Lagoon)

(Estava ple del que jo en dic "xurros" de colors per tal de poder flotar en l'aigua)

Mentre érem als banys es va posar a ploure una mica i la sensació de la pluja en contrast amb l'aigua calenta era brutal!
També vam veure molta gent amb copes de cava dins la piscina, aquests sí que s'ho muntaven bé! jeje

(Al costat del Secreet Lagoon hi ha un petit guèiser que va erupcionant cada 5 minuts)

Després de relaxar-nos durant una bona estona, vam agafar la caravana i vam fer camí cap al poble de Selfoss on passaríem la nit següent.
Ens vam instal·lar al càmping i vam anar a sopar a un KFC del poble mentre aprofitàvem el wifi per acabar de planificar la ruta de l'endemà.
L'endemà teníem moltíssimes coses per veure i no sabíem si ho podríem fer tot ja que des de l'empresa de lloguer d'autocaravanes ens havien enviat un SMS indicant que la previsió de vent del dia següent era extrema a la zona on anàvem i que era recomanable no conduir l'autocaravana... Jolines quina por!!! I què faríem si no podíem conduir??

En fi, a la pròxima entrada us explicaré si al final vam poder fer la ruta prevista o no! ;)