Dia 2: Llac Bled i Zagreb

dijous, 19 de gener del 2017
En l'entrada d'avui us parlé de la nostra visita a la zona del Llac Bled (Eslovènia), una regió que no us podeu perdre perquè és extremadament bonica! I també us explicaré la nostra visita a Zagreb, la capital de Croàcia, que es va veure afectada per una tempesta com poques n'hem vist...

(Llac Bled)

Aquí teniu la ruta, el temps i les distàncies del segon dia de viatge:
  • Ruta total: De Ljubljana fins a Zagreb passant per Bled
  • Km totals realitzats: 253
  • Temps total de conducció: 3:01 hores
  • Llocs a visitar: Llac Bled i Zagreb
  • Data de la ruta: 4 de juny del 2016

El primer que vam fer en despertar-nos va ser anar a esmorzar per Ljubljana i aprofitar per veure un mercat artesanal que havien muntat pels carrers de davant de l'hotel.
A Ljubljana feia un dia esplèndid amb molt de sol però la previsió per el llac Bled era de tempestes fortes... jolines... Tot i així no ens podíem perdre aquella zona, encara que amb núvols i plujes es desllueix una mica.

I la previsió no s'equivocava... a mesura que ens anàvem acostant a Bled el cel anava quedant cada vegada més negre i quan entràvem al poble va començar a ploure...

El primer que vam fer va ser anar en direcció al Castell de Bled, situat en un turó de 130 metres d'altura i des d'on es poden tenir unes vistes excepcionals de tot el llac.
Normalment pots pujar fins a dalt del castell amb cotxe (o bé caminant) però casualment aquells dies feien unes jornades medievals al castell i el pàrquing estava ple de paradetes i un escenari i et feien deixar el cotxe a baix de la muntanya.
Per compensar-te que no podies arribar fins a dalt havien posat uns minibusos gratuïts que anaven pujant i baixant gent. Nosaltres en vam agafar un i amb 5 minuts vam ser a dalt.

Per sort en arribar a dalt va parar de ploure i vam tenir una estona de treva amb el temps...
Com que havia parat la pluja va començar a sortir molta gent del castell vestida amb robes medievals per preparar un espectacle.

(Jornades medievals al Castell de Bled)

(Les disfresses estaven molt ben aconseguides)

(Van fer vàries actuacions musicals)

També hi havia moltes paradetes on comprar menjar que podies menjar allà mateix en unes taules de fusta.

Des de dalt del castell és d'on es poden aconseguir les millors vistes del llac Bled, però l'entrada al castell val 10 euros per persona i nosaltres com que som una mica "agarrats"no volíem pagar tant...
Havíem llegit en alguns fòrums que hi ha un caminet amagat des d'on veure vistes sense anar al castell i vam optar per aquesta opció.

Abans de trobar el caminet vam voltar una mica per l'entorn del castell i ja es veien vistes però la illa del centre del llac amb l'església quedava ben tapada...

(Vistes des de fora el castell de Bled)

Per trobar el camí que et porta fins al punt on es veuen les vistes del llac, cal situar-se a l'aparcament de castell i a la part dreta veureu un petit camí no asfaltat amb una barana.
Cal anar seguint aquest camí (dona la volta al castell) fins arribar a una zona on has de sortir de la barana i enfilar-te per una petita pujadeta de terra.
En teoria no s'hi pot anar però si vigileu i aneu amb compte no us passarà res i podreu disfrutar d'unes vistes genials sense haver de pagar 10 euros! :)

(El camí que voreja el castell i et porta fins a un lloc on hi ha bones vistes)

(Vistes des del camí secret)

(Fent-nos selfies amb el llac)

El llac Bled (Jezero Blejsko) és un llac glacial als Alps Julians al nord-occidental d'Eslovènia, i les seves dimensions són de 2.120 per 1.380 m, sent la seva màxima profunditat 30,6 m.
Està situat en un ambient pintoresc, envoltat per muntanyes, boscos i, a l'estiu, molts turistes.
Al centre del llac hi ha una petita illa amb l'església de Pelegrinatge de Maria Assumpció (Cerkev Marijinega vnebovzetja).

El llac és famós també entre els remers doncs reuneix molt bones condicions per practicar aquest esport. Els anys 1979 i 1989 s'hi van celebrar els Campionats del món de rem.

Es troba a 35 km de l'Aeroport Internacional de Ljubljana i a 55 km de la capital del país, Ljubljana.

(Preciós)

(Paisatge típic d'Eslovènia amb cases mones i prats ben verds)

(Llac Bled)

Quan tornàvem de veure les vistes i ens incorporàvem de nou al camí, vaig veure un escarabat molt xulo en unes flors i em vaig parar a fer-li fotos.
Amb tanta mala sort que quan vaig guardar la càmara reflex, la funda no va quedar ben tancada, i em va caure a terra donant un fort cop a l'objectiu... Noooooooo! :___(
Per sort sembla ser que el cop no va ser greu, però tot i així les fotos que vaig fer a partir de llavors ja no quedaven tan nítides i es veien una mica desenfocades.... (A la llarga he hagut de canviar d'objectiu... jolin).

(Em va encantar aquest escarabat)

Un cop haver vist els voltants del castell, les vistes i plorar per la meva pobre càmera accidentada, vam baixar fins al poble i ens vam dirigir cap a la zona del llac.

(Passejant pel poble de Bled)

En arribar al llac vam presenciar una escena força divertida! jeje Hi havia alguns cignes caminant per allà i una parella de xinesos els volia tocar fos com fos.
De sobre és coneguda la mala llet dels cignes si t'hi acostes massa... doncs ells "dale que te pego" a molestar-los fins que el final el cigne es va emprenyar i els va començar a perseguir un bon tros... Els xinesos casi es llencen al llac i tot... Va ser una situació força còmica! jajaja

(Els xinesos emprenyant els cignes)

Inicialment teniem previst agafar una Pletna (és una barca tradicional de fusta) que ens portés a visitar la illa central del llac i a navegar pels voltants.
En vam veure una a la vora del llac i el responsable ens va dir que valia 12 euros per cap per fer una volta turística pel llac i visitar la illa i nosaltres vam acceptar.
En aquestes barques hi caben unes 20 persones i nosaltres de moment érem els únics. Vam esperar uns 15-20 minuts asseguts dins la barca i només s'havien animat 4 turistes italians més... Ens vam començar a impacientar ja que veiem que fins que no fóssim 20 persones la barca no sortiria... i al final vam decidir marxar i no agafar-la...
Només disposàvem d'un matí per veure la zona de Bled i no volíem perdre el temps esperant asseguts en una barca... a més amenaçava pluja en qualsevol moment.

(Pletna)

Després de l'intent frustrat d'agafar la pletna, vam decidir fer la volta a peu al llac i potser en un altre punt veiem més barques amb més gent i podíem anar a l'illa.
Fer la volta sencera al llac són 5,76 km i el temps que es triga és variable ja que et vas parant a fer fotos i als diferents miradors.
Nosaltres hi vam estar més de 2 hores però anàvem parant cada dos per tres a observar les vistes.

Sinó agafes una pletna, també hi ha l'opció de llogar una barqueta amb rems i anar per el teu compte... però degut a la predicció de pluja i que aquestes barques no tenen toldo, no em volia arriscar a que se'm mulles la càmera i menys després de la caiguda...

(Gent amb barquetes al llac Bled)

(A la foto s'aprecien els núvols que començaven a arribar)

Quan has fet aproximadament la meitat de la volta hi ha unes plataformes de fusta que van de conya per fer-se fotos amb l'illa central! jeje nosaltres ho vam aprofitar, a més no hi havia gaire gent!

(L'imponent castell de Bled al fons)

Quan havíem vorejat la meitat del llac de sobte va començar a ploure molt de cop, i ens vam refugiar en un bar que estava sota una carpa.
Tothom va tenir la mateixa ocurrència i estava ple a vessar! Com que la tempesta va durar més de mitja hora vam decidir aprofitar per dinar allà mateix i ens vam comprar un parell de sandvitxos.

El postre per excel·lència d'aquesta zona és la Kremna Rezina, formada per pasta de full, crema d'ou, nata dolça i més pasta de full.
Allà on vam dinar en tenien, i com que no volíem marxar d'Eslovènia sense tastar-la no vam dubtar en comprar-ne i la veritat és que ens va agradar molt!

(Menjant Kremna Rezina amb vistes al llac)

Per sort, després de la tempesta sempre ve la calma i quan va acabar el ruixat vam tenir uns minuts de sol que feien que les vistes del llac fòssin així d'impressionants:

(Uauuuu!!)

(Tot està súper net i ben cuidat! Xapó per el eslovens!)

(És tot preciós!)

En aquesta zona és on es sol banyar la gent quan fa bon temps, pel que tinc entès en ple estiu està a vessar de penya!
Tot i que aquell dia feia fresqueta i havia plogut, alguns valents es van atrevir a banyar-se!

(Zona de bany)

Depenent de si el cel està tapat o si fa sol l'aigua del llac és veu d'un color o un altre. Quan hi tocava el sol és veia d'uns tons verd turquesa impressionants! Les fotos no hi fan justícia.

(Qui pogués tenir aquella caseta... jeje)

Com a curiositat de l'illa de Maria Assumpció, dir-vos que és l'única illa natural d'Eslovènia i que dalt del campanar de la seva església hi ha una campana que diuen que porta sort a qui la toca.
L'illa només és accessible amb barques a rems o nedant ja que les embarcacions motoritzades estan prohibides per tal de preservar el medi ambient dela zona.
Per accedir a l'església cal pujar 99 escalons i l'entrada per visitar-la val uns 6 euros.

Nosaltres al final no vam arribar fins a l'illa ja que anaven caient ruixats constants i també anàvem justos de temps...

(Illa amb l'església de Maria Assumpció i el castell de fons)

L'últim tram de la volta al llac també va ser sota aigua (quin rotllo que fes mal temps) i vam caminar ràpid i sense poder fer gaire fotos...
Vam trobar un senyal que indicava que els nens havien d'anar de la mà dels seus pares i sempre que veiem senyals així en Yesu fa conya sobre la meva "gran" altura i que semblem, ell el pare i jo la nena... Podríem fer un àlbum de fotos de nosaltres dos amb senyals d'aquest estil... juas juas

(Fotografiant-me amb l'illa i fent la conya dels senyals que sempre ens acompanya)

(Castell de Bled)

(Església de Bled)

Quan vam acabar la volta al llac ens vam trobar amb aquest raconet on hi havia un marc en forma de cor on la gent s'hi feia fotos.
La veritat és que el paisatge no té desperdici i és una foto xula! Llàstima que el cel se'ns havia tapat força..

(Amor amb vistes)

(Els candaus en els ponts que no faltin, jeje)

Si una cosa tenim clara, és que hem de tornar a aquesta zona per explorar-la amb més calma i sense presses! Un matí se'ns va fer molt curt!
A part de tornar per visitar l'església de la illa central i banyar-nos al llac, he vist per internet que a escassos 15 km de Bled hi ha el llac Bohiji que diuen que és preciós i molt més gran que el de Bled!
També hi ha la Gola de Vintgar, que és un canó per on passa el riu Rodovna i on es poden recorrer 1,5 km entre roques, cascades i aigües turqueses! No ens ho podem perdre!

(A l'esquerra racons de Bled i a la dreta un mapa de la zona)

Després d'haver visitat la zona de Bled, vam agafar el cotxe i ens vam dirigir cap a Croàcia per visitar la ciutat de Zagreb (la capital) on passaríem la nit.
Ens vam allotjar a l'Hostel Chic, un petit hostal a 10 minuts a peu del centre de la ciutat i que ens va sortir molt bé de preu. Vam tenir la sort de trobar pàrquing just al davant! ;)

(Habitació a Zagreb)

(Bany)

Després d'instal·lar-nos, vam sortir a explorar la ciutat. Tots els punts d'interès estan força concentrats al centre i es veu tot ràpidament.
Nosaltres per mala sort no vam poder veure-ho tot ja que ens va caure a sobre una tempesta impressionant que ens va tenir assetjats més d'una hora...

Abans de començar a explicar tot el que vam veure de Zagreb, us adjunto un mapa amb tots els punts a visitar marcats:

El primer que vam veure va ser una part del que s'anomena "La Ferradura Verda", que és una zona formada per molt espais verds i que té forma de U.
En aquesta zona hi ha alguns palaus de l'època de l'Imperi Austrohongarès que ara albergan el Teatre Nacional de Croàcia, l'acadèmia Croata de les Ciències i les Arts, el Pavelló d'Art... etc.

(Pavelló d'art)

Després vam continuar caminant per el parc Zrinjevac, on hi havia molta gent fent picnic i precisament feien música en directe i una exposició.

(Parc de Zrinjevac)

(Música en directe des del pavelló de Glazbeni)

Però el passeig ens va durar poc... just abans d'arribar a la famosa plaça Josipa Jelačića, el cel va quedar ben negre i va començar a caure una forta tempesta... (que gafes estàvem aquell dia).
Ens vam haver de refugiar una estona en unes galeries fins que va parar una mica i no vaig poder fer fotos perquè no se'm mulles la càmera...

(Foto feta des de la plaça Josipa Jelačića mentre ens refugiàvem de la pluja)

Quan semblava que parava de ploure vam avançar una mica més fins arribar a la zona del Mercat Dolac (estava tancat perquè obren als matins només) i allà va tornar a ploure més fort que mai!
Mai havíem vist una tempesta així!! Hi havia uns vents fortíssims que casi t'arrossegaven i en pocs minuts s'inundava el terra!
Per sort ens vam poder quedar sota unes voltes darrera les cadires d'un restaurant.... i malgrat la pluja teníem vistes de la Catedral de Zagreb... tot i que hi va haver un moment que de tanta aigua no es veia res...
Amb la tonteria, vam estar més d'una hora refugiats sense poder sortir... i quan per fi va parar ja s'estava fent fosc.

(A la primera foto la tempesta brutal que ens va caure i a la segon quan ja havia parat una mica)

(Aquí una mostra de la tempesta.... era molt més forta del que s'aprecia en el vídeo)

En sortir vam anar a veure la Catedral de Zagreb, que és molt bonica llàstima que tenia una torre mig en obres i vam fer un passeig ràpid pels carrers del centre per veure el màxim possible.
No vaig poder fer més fotos perquè tota l'estona anava plovent i no em volia arriscar, però tot el que més o menys vam veure està marcat al mapa de google que he posat més amunt amb els punts més destacats.

A l'hora de sopar ens va costar trobar un lloc per menjar ja que quan hi vam anar cap a les 9 molts ja tenien la cuina tancada i molts d'altres s'havien quedat sense llum per la tempesta o tenien els baixos inundats! Tel·la!!!
Al final vam acabar en una pizzeria que estava mig inundada però almenys ens van servir... jejeje
Per cert, nosaltres ens pensàvem que a Croàcia es podia pagar casi tot amb targeta i que no feia falta canviar de moneda... doncs no! A la majoria de restaurants no acceptaven targetes! O sigui que us recomano que porteu efectiu en Kunes!

El dia següent al matí, abans de marxar cap a Plitvice, vam anar un moment a veure l'estàtua dedicada a un dels millors jugadors de bàsquet Europeu: Dražen Petrović, que va morir als 28 anys víctima d'un accident de tràfic.
En Yesu és un fanàtic del bàsquet i no s'ho volia perdre! Ens va costar una mica de trobar el lloc exacte perquè el gps no ens ho marcava bé i preguntàvem a la gent i no ens ho sabien dir... però al final ho vam trobar!

(Estàtua de Dražen Petrović)

I això és tot per avui!
En la pròxima entrada us parlaré de la nostra excursió per els meravellosos llacs de Plitvice! Un lloc que val moltíssim la pena!