Dia 8: Explorant l'impressionant fiord de Kotor i final del viatge

dijous, 23 de març del 2017
En l'entrada d'aquesta setmana acabo la crònica del nostre viatge pels Balcans explicant-nos la nostra visita a l'impressionant fiord de Kotor. Un lloc de Montenegro que no us podeu perdre i que us encantarà!

(Kotor)

Aquí teniu la ruta, el temps i les distàncies de l'últim dia de viatge:
  • Ruta total: De Budva a Kotor i de Kotor a l'aeroport de Dubrovnik.
  • Km totals realitzats: 23 (De Budva a Kotor) i 70.8 (De Kotor a l'aeroport de Dubrovnik)
  • Temps total de conducció: 0:28 hores  (De Budva a Kotor) i 1:25 (De Kotor a l'aeroport de Dubrovnik)
  • Llocs a visitar: Kotor
  • Data de la ruta: 10 de juny del 2016

Com que ja havíem estat a Kotor i sabíem que es visita amb poques hores, al matí abans d'anar cap allà vam aprofitar per anar a banyar-nos a la famosa platja de Mogren de Budva, la qual diuen que és de les millors.

(Budva i un mapa del casc antic)

Si arriba a peu mitjançant una mena de camí de ronda que s'agafa passat el casc antic de Budva.
Aquest camí, d'uns 500 metres, et condueix directament a la platja.

(Formacions rocoses durant el camí cap a Mogren)

Quan finalment vam arribar a la platja, aquesta està a vessar de gent! A diferència d'altres platges de Budva (plenes de pedres i roques), aquesta té la sorra força fina i és més bonica.
Després de buscar un foradet on encabir-nos vam banyar-nos i parar el sol tranquil·lament durant un parell d'hores. No volíem tornar del viatge sense una mica de color! jeje

(Platja de Mogren)

Després del bany vam agafar el cotxe i ens vam dirigir cap a l'allotjament que havíem llogat a Kotor.
Vam reservar un apartament molt a prop del centre de la ciutat: els Apartaments Peranovic.
Al igual que a Budva, la propietària dels apartaments va ser molt amable amb nosaltres i ens va rebre amb galetes. Ens va portar tot de mapes de la ciutat i ens va explicar les principals atraccions turístiques.
L'apartament estava molt bé i el llit era molt còmode, a més teniem pàrquing privat inclòs.
Si mai aneu per aquella zona us recomano aquests apartaments!

(Apartament Peranovic)

(Habitació)

(Menjador)

Després d'instal·lar-nos i inspeccionar una mica el mapa que ens va deixar la propietària, vam sortir a buscar un lloc per dinar.
Com que era una mica tard (les 3:30) vam anar a un centre comercial proper i vam menjar una hamburguesa en un Burger.

(Mapa turístic de Kotor)

Com us comentava abans, no era la nostra primera vegada a Kotor, fa uns anys vam fer un creuer per les illes gregues i una de les parades va ser a Kotor.
Hi vam estar poques hores però vam quedar enamorats d'aquesta ciutat i el seu paisatge i ens vam prometre que hi tornaríem amb més calma per veure-la millor!
I dit i fet, 4 anys més tard allà érem altre cop! jeje

(Mapa de la zona i una de les portes d'entrada a la ciutat emmurallada, la Porta del Mar)

Kotor és una ciutat costera d'uns 5340 habitants i que degut a la seva gran bellesa va ser declarada Patrimoni de la Humanitat per la Unesco l'any 1979.

La ciutat està ubicada en el fons d'una petita badia de la Costa Dàlmata. La badia té una forma molt tancada, ja que és el que queda de les restes d'un cràter d'un antic volcà. Això explica perqupe casi tota la ciutat està envoltada per precipicis molt elevats. A més a més, Kotor està rodejada un muralla impressionant.

La muralla s'enfila fins ben amunt dels precipicis on a dalt de tot podem trobar el Castell de Sant Joan.
Es pot accedir al capdamunt de la fortalesa a través d'un camí molt empinat i en zig-zag format per més de 1426 escalons!
La primera vegada que vam anar a Kotor no hi vam poder anar per falta de temps però aquesta vegada no ens ho volíem perdre!

(La fortalesa de Kotor vista des de baix)

Des del centre comercial on vam dinar fins al casc antic vam haver de caminar uns metres i es pot admirar la muralla des de fora i les impressionants muntanyes que l'envolten.

(Muralla i voltants de Kotor)

(Un lleó del regne Venecià)

En entrar a la zona emmurallada per la Porta del Mar arribes a la plaça Oružja, que és la plaça principal de Kotor, on es troba la Torres del Rellotge i molts restaurants i terrasses per prendre alguna cosa. És una zona molt turística i animada.

(Torre del rellotge)

Si continuem caminant arribem a la plaça de Sant Lluc hi trobem una petita església ortodoxa amb el mateix nom, que té la curiositat que va ser catòlica fins el segle XVII. Degut a això a l'interior podem trobar-hi dos altars, un d'ortodox i un altre de catòlic.

(Església de Sant Lluc)

En aquesta mateixa plaça també hi podem trobar una altra església ortodoxa: L'Església de Sant Nicolàs.

(Església de Sant Nicolàs a l'esquerra i la Torre del Rellotge a la dreta)

(Carrers amb encant a Kotor)

(Església Col·legiata de Santa Maria)

Kotor està plena de gats de carrer! Les dues vegades que hi hem estat n'hem vist un munt i amb el que ens agraden a nosaltres vam estar entretinguts força estona jugant amb ells i fent-los fotos! jeje

(Un dels gats de carrer de Kotor)

Al cap de poca estona de caminar pel centre històric vam arribar al punt on s'agafa el camí per pujar fins al cim de la fortalesa de Kotor on hi ha les restes del Castell de Sant Joan.
De fet hi han varis camins per pujar a dalt, però n'hi ha alguns que són molt perillosos i no són gens recomanables...
En el mapa que us mostro a continuació podeu veure els diferents camins per fer l'ascens marcats amb colors segons la seva perillositat.
La majoria de gent hi accedeix per el tram A de color blau, que va seguit per un tram groc i un petit tall del vermell. Anar per tot el tall vermell és un suïcidi!

Al principi del camí hi ha dos persones en una taula que et cobren 3 euros per accedir a les escales que et porten dalt la fortalesa.

Quan preparava el viatge vaig llegir molts fòrum sobre la pujada a aquesta fortalesa i tothom deia que era una pujada molt i molt dura i que el camí estava en molt mal estat i era molt perillós...
La veritat és que em van fer acollonir una mica, però cal dir que no és tan com diuen! Evidentment el camí té força pendent i són moltes escales però si tens un mínim de forma física es pot fer bé i sense problemes.
El camí sí que està una mica descuidat però me l'imaginava més desastrós de com el pintaven... Falta algun escaló de tant en tant però vam poder pujar bé i en cap moment vaig tenir sensació de vertigen.
Això sí, us recomano que porteu un bon calçat per pujar-hi, vam veure gent que hi intentava pujar amb xancles i els hi va costar la tira...

També vam tenir sort que en el moment de pujar no feia gaire sol i això va fer que el camí no se'ns fes tan pesat i no ens torréssim de calor.

(Desnivell de l'ascensió)

(Accés al camí i primeres vistes durant l'ascensió)

Aquest camí de la fortalesa no està restaurat ni li fan cap manteniment per això està tot una mica en ruïnes.

(En aquesta foto podeu veure com és el camí)

La primera parada del camí és a l'Església de Nostra Senyora de la Salut, una petita església ortodoxa del segle XVI des d'on es poden observar les vistes de tota la badia de Kotor i fent una parada per agafar forces.
En aquest primer tram des de baix fins a l'església hi ha 100 metres de desnivell.

(Església de Nostra Senyora de la Salut)

Davant l'església hi ha una petita esplanada des d'on es poden admirar les vistes i fer molt bones fotos! És molt recomanable!

(Kotor des de les altures)

(Vam estar una bona estona fent fotos! jeje llàstima que no feia gaire sol...)

En directe és molt més impressionant que a les fotos, sense dubte no li fan justícia al paisatge de la zona.

(Foto amb l'església i la badia de fons)

Després de descansar una estona vam començar el segon tram de pujada fins al castell que implica un desnivell de 210 metres i és més xunguet.
Però com que nosaltres anàvem xerrant, fent fotos i mirant el paisatge no se'ns va fer tan llarg...

(Tot està en ruïnes)

(Ascendint cap al castell)

Quan faltaven pocs metres per arribar al castell vam trobar una altra esplanada on es poden veure les vistes i fer bones fotos.

(Vistes des de gairebé dalt de tot de la fortalesa)

Després d'aquesta esplanada queda un últim tram amb força pendent i un munt d'escales que sembla que no s'acabi mai...

(Les escales de l'últim tram)

(Les vistes són brutals!)

I després de les escales.... per fi arribes al castell! Visca!!! :)

(Ruïnes del Castell de Sant Joan)

Vam tenir la sort que quan hi vam pujar no hi havia casi ningú i el vam tenir per nosaltres solets! jeje
Bàsicament és un castell tot en ruïnes on pots anar veient les restes del que havia sigut. La finalitat del castell era protegir la ciutat de les invasions otomanes.

(Des de dalt del castell)

(Per darrera del castell la muntanya encara segueix molt més amunt)

(Interior del castell)

(Com veieu el castell pobret està fet caldo...)

Un cop vista la fortalesa i les restes del Castell de Sant Joan vam baixar altre cop cap a Kotor (la baixada va ser molt més ràpida) i vam continuar la nostra visita pel casc històric de la ciutat.

En la mateixa plaça on hi ha el Palau Drago i l'ajuntament, hi trobem la Catedral catòlica de Sant Trifón, patró de la ciutat.

(Catedral de Sant Trifón)

Precisament quan la visitàvem per fora vam veure que a dins hi actuava un cor i vam entrar a veure el concert, Ho feien molt bé i estava ple de gent.

(Cor dins la Catedral de Sant Trifón)

(La Catedral amb el fiord de fons)

(Torre del Rellotge)

A fora les muralles hi havia aquest "macro banc" que feia l'efecte que eres un nan! XDD Ja em va costar pujar-hi....

(A Kotor ens vam encongir... jeje)

(Quan ja érem a baix de la fortalesa va sortir el sol i el paisatge encara es veia més bonic)

Un cop ja havíem visitat tot el casc antic, vam anar vorejant el port per veure els velers i iots que hi havia per allà (alguns impressionants) i vam anar a parar en una mena d'escales on es veia tot el port amb la ciutat de fons i les muntanyes.
La vista era genial!
En el port de Kotor hi solen parar molts creuers en les seves rutes per la Costa Dàlmata, per sort el dia que hi vam estar nosaltres només n'hi havia un que va marxar al migdia i la zona estava molt tranquil·la (quan hi ha 3 o 4 creuers la ciutat es peta de gent).

(Port de Kotor)

Ens vam quedar al mirador una estona a veure la posta de sol i va valer molt la pena! Aquesta zona és preciosa.

(Posta de sol del port de Kotor)

Com que l'endemà marxàvem molt d'hora cap a l'aeroport i no volíem anar a dormir tard, vam anar a comprar menjar en un súper i vam sopar a l'apartament mentre miràvem sèries.

Ens vam aixecar a les 6 del matí ja que havíem de tornar el cotxe a l'aeroport de Dubrovnik abans de les 9:30 si no volíem que ens cobressin un dia de més...
El trajecte de Kotor a l'aeroport és d'aproximadament 1:30 hores però volíem anar-hi amb temps perquè havíem de passar la frontera amb Croàcia i podien haver-hi cues i imprevistos.

Finalment vam arribar sense problemes i a l'hora prevista, vam tornar el cotxe de lloguer i vam esperar a l'aeroport fins que va sortir el nostre vol.

Així es va acabar el nostre viatge pels Balcans que recomano amb tothom i que si hagués tingut més dies m'hagués agradat explorar més a fons.