Viatjar amb nadons: tot el que cal saber i tenir en compte

dimarts, 9 d’octubre del 2018

Després de més d'un any amb el blog totalment abandonat degut a l'embaràs, el part i els primers mesos súper absorbents d'en Genís em disposo a tornar a la càrrega!

En Genís amb 12 mesos ja s'ha estrenat en el món viatger i hem fet uns quants viatges amb avió, tren, vaixell, cotxe... etc. que volem compartir amb vosaltres.
Molta gent m'ha preguntat com ens hem organitzat, quina documentació es necessita, com ho hem fet amb el menjar o com funcionen els vols d'avió amb nadons i en aquesta entrada espero respondre tots els dubtes segons la nostra experiència.

Espero que us sigui d'utilitat! ;)

(Dunnottar Castle, Escòcia)

DOCUMENTACIÓ PER VIATJAR A L'ESTRANGER

Tot i que la tramitació del DNI no és obligatoria per els menors de 14 anys, si heu de viatjar a l'estranger amb nadons és imprescindible disposar del DNI i/o passaport (en cas de viatjar fora de la Unió Europea).

Nosaltres teníem clar que li faríem de seguida els dos documents ja que mai se sap quan pots trobar una oferta per fer un viatge i volíem estar preparats!
A més per vols interns dins el mateix país la majoria de companyies demanen el DNI dels nadons i en cas de no tenir-lo poden denegar-los volar...

Els documents s'expedeixen a les comissaries de policia habilitades i cal demanar cita prèvia a través del telèfon 902 247 364 o bé per internet a www.citapreviadnie.es.

El nen/a ha d'acudir a la cita acompanyat per la persona que exerceixi la pàtria potestat o la tutela ja que comproven que el nadó sigui el mateix de la foto.

Documentació per obtenir el DNI:
  • Fotografia de carnet recent, en color i amb un fons blanc i uniforme.
  • Certificació literal de naixement expedida per el Registre Civil corresponent o Certificat d'inscripció de la nacionalitat espanyola. Només seran admeses les certificacions expedides amb una antelació màxima de 6 mesos a la data de presentació de la sol·licitud d'expedició del DNI i que continguin l'anotació de que s'ha emès a efectes de l'obtenció d'aquest document.
  • Certificat o volant d'empadronament de l'Ajuntament on el sol·licitant tingui el seu domicili, expedit amb una antelació màxima de 3 mesos a la data de sol·licitud del DNI.

L'adult que acompanya el nen/a ha d'acreditar la seva identitat (DNI, targeta de residència o passaport). A més, ha de provar la seva relació de parentesc amb el menor mitjançant el llibre de família o la resolució judicial o administrativa que li atribueixi l'assignació de la tutela o patria potestat.

Preu: 10,60 €
Si el nen/a és menor de 5 anys la validesa del dni és de 2 anys.

Documentació per obtenir el Passaport:
  • El DNI del menor si el té.
  • Si no té DNI, a més d'una fotografia de carnet, cal aportar el Certificat literal de naixement expedit pel Registre Civil i el DNI de la persona que exerceix la patria potestat o la tutela.

Important:
Es requereix la presència dels dos progenitors per tal d'obtenir el passaport (nosaltres no ho sabíem i primer només hi vaig anar jo i fins que no va venir el pare i vam estar tots dos allà presents no vam poder tramitar el passaport del nen).

Preu: 26,02 €
Si el nen/a és menor de 5 anys la validesa del dni és de 2 anys.

SALUT I ASSISTÈNCIA SANITÀRIA

Assistència Sanitària
Quan es viatja amb nadons és molt important tenir coberta l'assistència sanitària per si passa qualsevol cosa o es posen malalts...

Nosaltres disposem d'una pòlissa familiar en una mútua privada que ens cobreix assistència mèdica a l'estranger però en cas de no tenir-ne podeu sol·licitar gratuïtament la Targeta Sanitària Europea (TES).

La Targeta sanitària europea, és el document personal e intransferible, que acredita el dret del seu titular a rebre les prestacions sanitàries que siguin necessàries, des del punt de vista mèdic, durant la seva estada temporal por motius de treball, estudis, turisme, en el territori de la Unió Europea, de l'Espai Econòmic Europeu i a Suïssa, tenint en compte la naturalesa de les prestacions i la durada de la estança, d'acord amb la legislació del país de estada.

Aquesta es sol·licita per internet, i no cal disposar de certificat digital per accedir a aquest servei al portal de la Seguretat Social.

En alguns supòsits no es podrà sol·licitar la TSE a través d'aquest servei, sinó que caldrà personar-se en qualsevol dels centres d'atenció i informació de la Seguretat Social (CAISS), telèfon: 900 166 565. Ja que cal aportar documentació que acrediti el dret a exportar les prestacions sanitàries.

Qualsevol que sigui la forma de sol·licitud de la TSE, aquesta s'enviarà al domicili del sol·licitant en un termini no superior a 10 dies; en cap cas no es lliurarà en mà.

La targeta sanitària europea té una validesa de 2 anys i es pot sol·licitar en el següent enllaç:

Una altra alternativa si no disposeu de mútua i/o el viatge és fora del territori europeu on no té cobertura la targeta sanitària europea és fer-se una assegurança mèdica només pel viatge.
He sentit a parlar molt bé de Iati Seguros tot i que al tenir mútua que m'ho cobreix mai m'he fet una assegurança mèdica de viatge.
Us deixo l'enllaç a la seva web per si us interessa:

Farmaciola
Un altre aspecte molt important a tenir en compte és que sempre cal dur una farmaciola bàsica de primers auxilis per qualsevol emergència...

Depenent de l'època de l'any i la durada del viatge caldrà dur unes coses o unes altres, però a nivell general el que nosaltres portàvem era:

• Apiretal (el medicament per excel·lència a l'hora de fer baixar la febre...), Dalcy...
  • Termòmetre
  • Gases estèrils
  • Cotó
  • Sèrum fisiològic en envasos de monodosi
  • Tiretes
  • Esparadrap
  • Crema pel culet
  • Aigua oxigenada i/o alcohol (en cas de viatjar en avió no... per el tema dels líquids..)
  • Pegats de citronella per foragitar els mosquits
  • Barreta calmant per les picades de mosquits
  • Tovalloletes
  • Crema solar factor 50
  • Col·liri antibiòtic per la conjuntivitis
  • Ampolleta amb oli d'oliva (quan els nens van de viatge és molt probable que els hi costi força anar de ventre... el nostre fill és un exemple d'això i si no hi va en uns quants dies se li fan taps que després li costen molt de sortir... El remei que hem trobat per evitar això és donar-li una culleradeta d'oli d'oliva en dejú quan porta dies restret i funciona de meravella! :D)

ALIMENTACIÓ

Una de les coses que més ens han preguntat dels viatges que hem fet amb en Genís és com ens ho fèiem amb l'alimentació del nen.
El viatge més llarg que hem fet fins al moment d'escriure aquestes línies ha estat a Escòcia durant 11 dies quan en Genís tenia 9 mesos i en aquesta edat ell encara feia pit, menjava purés i algun sòlid.

Per el tema de la llet ho teniem molt bé perquè al donar el pit portes l'aliment a sobre i el tens apunt en qualsevol moment cosa que és molt pràctica.
Si no es dona pit i es dona llet en pols cal anar una mica més carregat amb els biberons, la llet en pols i els estris per netejar les coses però això no és impediment per viatjar! :)

Referent als purés, nosaltres solem fer-li al nen menjar casolà amb la babycook però érem conscients que no era gens pràctic endur-nos-la de viatge ja que ocupa força, necessites molt de temps per preparar el menjar, cada dia dormíem en un lloc diferent i no ens allotjàvem en cap apartament on poder disposar de tots els estris de cuina necessaris ni els diferents ingredients...

Per tant vam decidir que durant els dies que fóssim fora menjaria "potitos" i que per estalviar temps durant el viatge els portaríem tots ja comprats i miraríem que fossin el més variats possible.
Tenint en compte que en aquella època en Genís ja feia dinar, berenar i sopar vam necessitar 33 potitos (11 dinars, 11 berenars i 11 sopars). Com que facturàvem maletes no hi va haver cap problema en portar un carregament tan gran de potitos! jeje

(El carregament de "potitos")

El que si que és important és que si el vostre fill no està acostumat a menjar potitos feu-li provar un temps abans del viatge ja que podria ser que no li agradessin els de la marca que compreu i hàgiu de provar vàries abans de trobar els que si que li agraden.
A nosaltres ens va passar i finalment després de provar-ne forces li van agradar els de la marca "Hero Baby".
El que té bo aquesta marca és que té molta varietat i vam poder triar potitos bastant diferents perquè tingués un menú variable i saludable durant el viatge.
Els vam dividir en dues caixes de cartró plenes de paper transparent de boletes perquè no es trenquessin durant el viatge i cadascú portava una caixa a la seva maleta (per si ens perdien algun equipatge no perdre-ho tot).

Durant el viatge, cada dia abans de començar la ruta agafàvem i preparàvem els potitos del dia (dinar, berenar i sopar), així no ens havíem de preocupar de buscar supermercats (molts dies érem per la muntanya o a llocs sense pràcticament cap nucli urbà), el nen podia menjar quan tenia gana i aprofitàvem més el temps del viatge.
Alguna vegada també li deixàvem provar alguna cosa del nostre menjar.

El segon viatge que vam fer que va ser de 3 dies a Bèlgica, al no facturar equipatge no vam poder dur tots els potitos per els 3 dies i va ser un drama...
Tot i que sembli estrany ens costava trobar potitos als supermercats de Bèlgica i quan en trobàvem només en tenien 2 o 3 gustos diferents i a sobre a ell no li agradaven... Ho vam passar una mica malament referent al menjar... per això us recomano que si podeu, porteu el menjar que sabeu que els hi agrada.

VIATJAR EN AVIÓ AMB NADONS

En el moment d'escriure aquesta entrada, hem realitzat dos viatges amb avió amb la companyia Ryanair quan en Genís tenia 9 i 10 mesos.

Abans de comprar els bitllets volia informar-me bé de tot el tema de volar amb nadons: què es podia portar, com anava el tema del cotxet, si es podien dur aliments... i per això un dia vaig anar fins a l'aeroport de Girona per informar-me personalment amb l'atenció al client de la companyia Ryanair.
Cal dir que m'ho van explicar tot súper bé i em van resoldre tots els dubtes (que no eren pocs).

Tot seguit us detallo les respostes que em van donar (majoritàriament parlo de Ryanair):

Els nadons paguen per volar?
En la majoria de companyies els nadons menors de 2 anys no paguen bitllet.
Si que paguen les taxes del vol, que en el cas de Ryanair són 25 euros per viatge (anar i tornar 50 euros). I amb Vueling vaig veure que eren 30 euros per viatge.

Durant el vol els nadons han d'anar a la falda d'un adult amb un cinturó especial que s'acopla al que ja hi ha al seient i que proporciona la companyia en pujar a l'avió.
Demaneu que us expliquin com es col·loca aquest cinturó ja que a nosaltres ens el van donar però no ens van explicar res i durant el vol de tornada una hostessa de vol es va adonar que el portàvem mal posat i havíem anat així de malament durant tot el vol d'anada...

(Jo i en Genís amb el cinturó taronja que s'acopla... a la foto era quan el dúiem mal posat...)

A partir dels dos anys han de tenir el seu propi bitllet i viatjar en el seu seient durant l'enlairament i l'aterratge.

Quin equipatge del nadó puc dur gratuïtament?
En el cas de Ryanair, si es viatja amb un nadó es pot dur un cotxet plegable i un altre article més petit (com per exemple una cadireta de cotxe o un llitet de viatge) de forma totalment gratuïta.
L'acompanyant adult del nadó també pot pujar a bord de l'avió, a més del seu equipatge de mà, una bossa pel nadó de fins a 5kg.
Tingueu en compte que la bossa del cotxet ja seria la que ells consideren que portes a bord de fins a 5kg (no està permés pujar una bossa pel nen i a més a més la del cotxet).

Pel que fa al tema de cotxet sempre cal passar anteriorment pel mostrador de facturació de la companyia perquè l'etiquetin i hi ha dues opcions:

• Facturar-lo gratuïtament deixant-lo ja al mostrador i portant el nen en braços fins que s'accedeixi a l'avió.
  • Anar amb el cotxet fins a la porta d'embarcament o a peu d'avió on els operaris s'enduran el nostre cotxet per guardar-lo a bodega i en el retornaran en finalitzar el vol (solen deixar-lo a peu de pista o bé el posen a les cintes d'equipatge).

Nosaltres vam optar per mantenir el cotxet fins que pujéssim a l'avió (el nen pesa massa per tenir-lo tanta estona en braços) i va resultar molt còmode.
Quan van anar a Escòcia ens van deixar el cotxet a la cinta d'equipatge i a Brussel·les el vam trobar a peu de pista.

(Carregats com mules abans de facturar pel viatge de 11 dies a Escòcia)

Actualització 2020: Amb Ryanair quan els nens són majors de 2 anys i ja paguen bitllet, igualment tenen dret a facturar gratuïtament dos articles de nadons com poden ser: un cotxet plegable i una cadireta de cotxe o un llitet de viatge.

Es poden portar biberons, aigua i aliments pel nadó a l'avió?
Aquest tema depen més de cada aeroport que de la companyia però generalment es pot portar sense problemes.
En el control d'equipatges és on es revisa i tenen màquines per analitzar la llet i l'aigua.

Nosaltres portàvem un parell de "potitos", un biberó amb aigua i llet en pols per si de cas. A l'aeroport de Girona em van analitzar la llet en pols i l'aigua però no ens van posar cap problema ni cap límit amb el menjar.

En canvi a l'aeroport d'Edimburg es van posar molt pesats amb el biberó amb aigua que portàvem (preparat per si li havíem de donar llet amb pols) i me la van fer tirar dient-me que podia reomplir el biberó amb aigua de l'aixeta o comprant una ampolla passat el control...
També em van analitzar el "potito" que portàvem... No van ser gaire agradables que diguem...

Enlairament i aterratge
És habitual que els nadons tinguin mal a les orelles durant l'enlairament i l'aterratge degut a la pressió.
Per evitar o minimitzar aquestes molèsties és recomanable donar-los el pit (si es pot) en aquests moments o bé donar-los el biberó o un xumet perquè facin succió.

Prioritat d'embarcament
Depen de cada companyia i cal consultar-ho abans de volar...
Anteriorment amb Ryanair les famílies amb nens sempre embarcaven primer, però des de fa un temps la cosa ha canviat. Ara si no has pagat la prioritat d'embarcament no tens preferència pel fet de viatjar amb nens (A Vueling en canvi si que hi ha preferència).

Nosaltres en els dos vols que hem fet hem agafat la prioritat d'embarcament (més que res pel tema de que ara amb Ryanair si no tens prioritat d'embarcament no pots pujar cap maleta a cabina) i com que vam arribar amb força antelació vam ser dels primers en pujar a l'avió.

En el primer vol vam pagar a més a més per reservar els seients de costat (ho recomano perquè és millor ser dues persones si vas amb un nadó... un el té a sobre i l'altre l'ajuda si necessiten alguna cosa).
En el segon vol vam anar sense els seients reservats i ens va tocar un a cada punta de l'avió... per sort generalment si vas amb un nadó la gent és comprensiva i et canvia el lloc i finalment vam anar junts...

Més informació de tot el tema de viatjar amb nadons amb Ryanair a:

ALTRES TRANSPORTS

En aquest apartat us comentaré alguns viatges que hem fet amb altres transports i què va bé tenir en compte:

AVE
Vam anar amb AVE de Girona a Madrid (4 hores aproximadament de viatge) quan en Genís tenia 3 mesos i vam tenir la sort que va dormir gran part del viatge.
El portàvem penjat amb el mocador i si es posava nerviós passejàvem pels passadissos del tren.

Viatjar amb tren és molt còmode perquè pots portar de tot i no tens restriccions amb els líquids, pots aixecar-te a fer un vol i a més els nens viatgen gratis fins els 4 anys si no ocupen seient.

(Camí de Madrid amb l'ave... no feu cas de les cares que eren les 7 del matí.. hehe)

Cotxe
Hem fet un parell de viatges llargs amb cotxe (fins a Peñíscola, i fins a Midi-Pyrénées a França) i el millor consell que us podem donar és que intenteu aprofitar per conduir quan el nen dorm. Si podeu iniciar la conducció a primera hora del matí o en estones que sabeu que el nadó fa la migdiada és ideal.

Evidentment cada nen és un món i a alguns els hi agradarà anar amb cotxe i a altres no... El nostre per sort sol adormir-se amb el rum-rum del cotxe, però quan està despert sempre vol que algú vagi a darrera amb ell.
Normalment m'hi poso jo i sempre porto algunes joguines per entretenir-lo durant el trajecte.

(La cadireta que vam llogar quan vam anar a Escòcia)

COSES ÚTILS I LLEUGERES PER VIATJAR AMB NENS

Trona portàtil
El Sack'n seat l'hem descobert fa poc i ens ha anat perfecte!
Es tracta d'una trona de viatge portàtil que és de roba i per tant molt lleugera i plegable (cap a dins del bolso!). Es munta en qualsevol cadira i és perfecte per quan vas de viatge, a visitar algun amic o familiar o a menjar en un restaurant que no tenen trones.

Us deixo la web oficial on podeu veure més detalls, tot i que nosaltres la vam comprar de segona mà a través del wallapop:

Portanadons
El suppori és un portanadons lleuger que només pesa 80 grams, molt fàcil i ràpid de col·locar i que ben plegadet cap dins del bolso o inclús dins la butxaca!
És fresc, ideal per l'estiu i et pots banyar amb ell al mar o a la piscina.
Serveix per dur el nen a estones curtes i descansar una mica els braços. Nosaltres l'utilitzem quan per exemple durant un viatge baixem del cotxe un moment per anar a veure algun monument o simplement a fer una foto, o quan has d'anar a algun lloc on hi ha escales i no és pràctic dur el cotxet.
Es pot utilitzar des de que el nen té uns 4 mesos fins als 3 anys (de 7.5 a 15 kg) i va per talles segons l'altura del portador.

Estem molt contents amb el resultat i el fem servir bastant!
Igual que amb la trona portàtil, el vam comprar de segon mà al wallapop. De totes maneres us deixo el link de la web oficial on es pot comprar:

Per portejar nadons més petits de 4 mesos o bé portejar-los estones llargues us recomano el mocador elàstic de boba (per els més petits) i les maletes ergonòmiques (boba, manduca, ergobaby... etc).
Sobretot mirar que siguin ergonòmics per facilitar la posició natural i còmode del nadó sense perjudicar la seva cadera, esquena i cames. Han de quedar en una postura com de granoteta.

(Gràfic de http://www.monetes.es)

Cadireta de passeig lleugera
Tot i que la majoria de companyies aèries accepten cotxets de dues peces, per comoditat sempre és preferible viatjar amb una cadireta de passeig el més lleugera possible i que ocupi poc.

Nosaltres primerament no teniem intenció de comprar-ne cap, però com que ens agrada molt viatjar i el nostre cotxet habitual ocupa bastant ens vam decidir a fer una inversió en una cadireta lleugera perquè vam pensar que ja l'amortitzaríem.
Després de pensar molt quina agafar ens vam decidir per el Maclaren Quest (2017) ja que vam tenir la sort que hi havia una oferta a Amazon i només ens va costar 179 euros (normalment val uns 350 euros).

Aquesta cadireta és d'alta gamma, molt lleugera (només pesa uns 5,6 kg), es pot plegar amb una mà i  queda plegada tipus paraigües. El seient és totalment reclinable en vàries posicions cosa que va molt bé perquè el nen pugui dormir totalment estirat i també és apte per recent nascuts.
Tots els viatges que hem fet amb aquesta cadireta han anat perfecte i de moment no en tenim cap queixa.

Maclaren Quest

Com a cosa negativa dir que la cistella de la part de sota és molt petita i hi caben poques coses, que les rodes també són força petites i que no té barra de seguretat davantera (es pot comprar a part per amazon).

Podeu trobar més informació a la web oficial:

Al mercat hi ha multitud de marques de cadiretes de passeig de tots els tipus i preus que són igual de vàlides o més que el Maclaren. Això depen dels gustos i les ofertes que trobi cadascú.
El que si que és important per mi és que la cadireta sigui reclinable ja que els nens hi dormiran bastant (sobretot si us l'endueu de viatge i esteu tot el dia amunt i avall) i com més còmodes puguin estar millor.

Escurridor de viatge
Aquest escurridor portàtil és molt útil quan vas de viatge per eixugar els biberons ja que n'hi caben més de 8 i queda plegat molt petit cosa que el fa molt fàcil de transportar.

Nosaltres el vam comprar per amazon però posteriorment vaig veure que el tenien a Hipercor per un preu molt més barat (4 euros):

Alimentador de nadó
Aquest invent va molt bé per aquells nadons que ja han començat amb l'alimentació complementària i estan entre els purés i els sòlids.
Poses els aliments a trossets dins la part de silicona i el nadó va xuclant i/o mossegant i aquests van sortint pels petits foradets que hi ha. D'aquesta manera també s'evita bastant el risc d'ennuegament.
Va molt bé quan per exemple estàs fora de casa i li has de donar berenar al nen/a i no tens possibilitat de triturar la fruita i tampoc t'atreveixes encara a donar-li el menjar a trossets.

Us deixo la web on el podeu trobar:

Tots aquests invents que he posat en aquesta secció són coses que a nosaltres ens han funcionat, que no vol dir que vagin bé o agradin a tots els nadons ja que cada nen i família és un món...
Simplement volia compartir amb tots vosaltres el que ens ha anat bé! :)

I després de tota aquesta parrafada dono per acabada aquesta entrada!
Pròximament començaré les cròniques dels viatges a Escòcia, Brusel·les i França. Fins aviat!