Un dia a Formentera

dijous, 7 de setembre del 2017

Després d'uns parell de mesos allunyada del blog torno a la càrrega amb una entrada on us explicaré la nostra visita d'un dia a la preciosa illa de Formentera.

(Formentera)

Formentera és una de les illes Pitiüses, que consta d'un únic municipi i té una superfície de 83,2 km².
És l'illa habitada de menor extensió de les Illes Balears que ocupa la posició més meridional, separada de l'illa d'Eivissa per un estret pas d'aigua i d'illots anomenat es Freus, de 7 quilòmetres de longitud.

La idea inicial era anar a passar dos dies a l'illa, però tot i mirar-ho amb molta antelació i ser una època que encara no era temporada alta, ens sortia caríssim l'allotjament (400-500 euros per nit) i vam optar per anar i tornar amb ferry i dormir a Eivissa.

Hi ha vàries companyies que ofereixen el servei de ferry des d'Eivissa, les més famoses i amb trajecte més ràpid són:

Surten des del port d'Eivissa i normalment es poden comprar els bitllets a la mateixa guixeta, tot i que si teniu previst anar-hi en temporada alta és més recomanable adquirir-los amb antelació per internet.

També hi ha vaixells més lents però més econòmics que surten d'altres ports:

(El Ferry de Trasmapi)

A nosaltres el bitllet de ferry que ens va sortir millor de preu va ser amb la companyia Trasmapi i a més vam transportar el nostre cotxe de lloguer fins a Formentera.
El més típic, econòmic i que fa tothom es agafar el ferry sense cap vehicle i un cop a Formentera llogar una moto per recorrer l'illa.

Com que en el moment de fer el viatge jo estava embarassada de 6 mesos, no teniem aquesta opció i vam optar per endur-nos el cotxe que havíem llogat per la resta de dies que estàvem a Eivissa.

El ferry tenia un suplement per vehicle i a l'hora de llogar el cotxe també vam haver de dir a la companyia que teniem intenció d'anar a Formentera (ens van cobrar un plus de 25 euros).
La companyia de cotxes en oferia una assegurança extra per conduir per Formentera però no la vam agafar ja que les carreteres de l'illa estan molt bé i és fàcil conduir-hi (us la podeu estalviar).

El ferry era comodíssim i en 30 minuts ja érem a Formentera! :)

(Interior del ferry)

Aquesta illa és tan petita que es pot recórrer sencera en cotxe en poc temps, per tant vam veure tots els llocs principals en poc temps.
Sense dubte, el seu gran atractiu són les impressionants platges que té... sembla que siguis al paradís!

Tot seguit us adjunto un mapa amb la ruta que vam fer per Formentera i on us marco els punts més destacats a visitar:

La primera parada des de que vam sortir del port va ser per visitar la famosa Cala Saona.
Aquesta cala es troba en una petita badia natural de gran bellesa paisatgística i aigües transparents. És molt apreciada per les famílies, ja que les seves aigües clares són poc profundes. A més, està emmarcada per petits penya-segats i un gran nombre de varadors en bon estat.

En aquesta cala només hi vam parar un moment a fer algunes fotos i vam seguir la ruta fins al següent destí.
Volíem aprofitar que eren les 9 del matí per tal de visitar el més turístic abans que hi hagués molta afluència de gent.

(Cala Saona)

El pròxim lloc on vam anar és al Cap de Barbaria, on hi ha el famós Far de Barbaria envoltat de penya segats típic de moltes de les fotos de Formentera i des d'on es pot gaudir d'una posta de sol única.

(Vista del far quan arribes des de la carretera)

Aquest far també és molt conegut perquè va aparèixer a la pel·lícula "Lucía y el Sexo".

(La portada de la pel·lícula "Lucía y el sexo" on apareix el Cap de Barbaria)

Aprofitant que era aviat al matí i no hi havia ningú, ens vam fer un bon book fotogràfic amb el far! jejeje Llàstima del cotxe blanc aparcat allà al mig!

(En Yesu, i jo passejant el bombo! :P)

(Hi havia molta pau i tranquil·litat)

A pocs metres del far (anant cap a la dreta) es pot observar un petit forat que s'anomena la Cova Foradada i és una espècie de cova amb forats en la superfície i amb diverses ruïnes megalítiques.

A dins del forat hi ha una escala de fusta que et permet baixar dins la cova i al final de la cova hi ha un forat des d'on es tenen vistes del mar.

(Entrada a la Cova Foradada)

(Escales d'accés a la cova i forat del final)

Quan hi vam anar hi havia un noi que feia música que encara va fer que l'entorn fos més idíl·lic. També venia collarets, arrecades, braçalets i altres...

Des de l'obertura del final de la cova es pot accedir a alguns precipicis i fer fotos xules amb les vistes.

(El fet que no hi hagués gent va ser genial!)

També es pot visitar a poca distància del far la torre de vigilància, que en el seu moment, va protegir l'illa d'invasors.

Per acabar la visita ens vam fer més fotos amb el far i ja vam marxar cap a la pròxima parada.

El següent lloc a veure era el far de la Mola on només vam parar un moment a fer la foto de rigor. Era molt més bonic el de Barbaria pel meu gust.

(Far de la Mola)

Tornant del Far de la Mola passes per el restaurant el Mirador, des d'on es poden tenir les millors vistes de Formentera.
La veritat és que tenen raó! Costa molt fer una foto que mostri la realitat però gairebé veus la totalitat de la illa amb les aigües turqueses a banda i banda.
Llàstima que se'ns va posar núvol!

(Vistes de Formentera des del Mirador, llàstima que se'ns va posar una mica núvol en el moment de fer la foto)

Després de visitar tots aquests llocs, ja teniem ganes de prendre'ns un bon bany en alguna de les famoses platges i al primer lloc que vam anar va ser a la platja de Es Arenals que es troba a la zona del Migjorn.

(Es Arenals)

És una platja de sorra feina i aigües turqueses que tot i estar una mica plena ens va encantar! A més vam poder aparcar gratuïtament molt a prop de la platja.

(Com podeu veure, no té res a envejar del Carib! :P)

Després del bany vam dinar a la platja uns entrepans que ens havíem endut ja que ens havien dit que menjar a Formentera és força car i a més ja que només hi anàvem un dia, volíem aprofitar al màxim per estar a les platges.

Després de dinar i reposar una estona vam tornar cap al cotxe per anar a una altra platja... Tot i ser el mes de juny feia una calor bestial i el termòmetre marcava 43 graus!!! uffffff

(Al tornar al cotxe la temperatura era insoportable... 43 graus!!!)

El següent destí era la platja de Es Pujols, que té una longitud de 690 metres i una amplada mitjana de 25. És un talús de sorra fina i daurada amb un pendent molt suau: a 50 metres mar endins la fondària és d'1,5 metres. L'aigua és neta i tranquil·la, amb poc onatge.

Aquesta platja es troba en el principal nucli turístic de Formentera i hi ha molt d'ambient a la zona (botigues, restaurants... etc).

(Es Pujols)

Nosaltres només vam estar-hi de passada i vam passejar-hi una mica degut al poc temps que teniem per veure tota la illa.

I per acabar la ruta per l'illa ens quedava un dels plats forts: la magnífica platja de Ses Illetes!

Ses Illetes és una de les platges més freqüentades de Formentera, que es troba en el tram de costa nord de l'illa i està situat en el parc natural de ses Salines.
El nom prové de l'existència de diversos illots i esculls. De sud a nord són: escull d'en Palla, illa Redona (rodona) o des Conills, escull des Pou, illa d'en Forn o illa des Pouet i illa de Tramuntana.
El conjunt de platges s'anomena platja de ses Illetes o platges d'Illetes i, per extensió, la denominació també s'aplica a la zona nord de la península fins a la punta des Pas.

La platja es troba situada a 4 km de la Savina, i té serveis d'autobusos, de trajectes marítims i és possible fer-hi una ruta amb bicicleta.

També és possible accedir a la platja amb cotxe o moto (hi ha un aparcament habilitat), però cal pagar 5 i 3 euros respectivament per entrar al parc natural.
Pel que van veure entrar-hi amb quad està prohibit.

(Vista aèria de la platja de Ses Illetes, és impressionant!)

(Una altra panoràmica de Ses Illetes)

La zona de ses Illetes és al nord de les salines, i les principals zones de platja són, de sud a nord:
  • La platja de ses Xalanes, entre es Pujol des Palo i la punta de ses Illetes, davant de l'illa Redona.
  • La platja de n'Adolf, al costat del pujolet de n'Adolf o des Burons (de 7 metres d'altitud) i davant de l'illa de Tramuntana. El nom recorda el naufragi en aquesta zona del vaixell suec Adolf, el 1882.
  • Altres zones de sorra més al nord són: pas de n'Adolf del Sud, pas de n'Adolf del Nord, es Primer, es Segon i es Tercer.

A la punta de ses Illetes es troba el pou de ses Illetes, un doll d'aigua dolça excavat en la mateixa platja. Per això l'illa d'en Forn, de 5,6 metres d'altitud i separada pocs metres de la platja pel pas de s'Illeta, s'anomena també illa des Pouet.

Les platges estan orientades a ponent, excepte els trams de n'Adolf, es Primer, es Segon i es Tercer, que estan obertes tant a ponent com a llevant.

Les platges són dunars, formant un talús de sorra fina amb un pendent suau. La fondària a 50 metres de la platja és d'1,5 metres.
El fons està cobert de prades posidònia, declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO, fent que l'aigua sigui cristal·lina i un lloc indicat per practicar el submarinisme.

Les meves fotos (fetes amb el meu cutre mòbil) no fan justícia a la bellesa del lloc, en directe és més impressionant i els colors són molt més vius!

En aquesta platja ens hi vam passar tota la tarda fins a l'hora d'agafar el ferry. S'hi estava genial i tot hi haver-hi gent quedaven repartits en la gran extensió de platja i no et senties agobiat. Un lloc super recomanable per disfrutar de l'aigua, el sol i el relax!

(Ses Illetes)

(L'aigua és súper cristal·lina!)

Finalment després de passar un dia genial a l'illa va tocar emprendre la tornada a Eivissa amb el ferry.
Hagués estat bé poder-s'hi quedar un parell de dies més per tal de disfrutar de les platges, però en una altra ocasió serà! :)

I això és tot per avui!
No hi ha millor manera que acaba l'entrada amb el famós espot d'Estella Damm del 2009 on la protagonista era l'illa de Formentera. Aviam si reconeixeu els llocs que hi apareixen.

En la pròxima entrada us parlaré de les millors cales i platges d'Eivissa. Aviam si puc escriure aviat...