Dia 6: Visita als famosos Puffins! I també a Seyðisfjörður, Dettifoss i Ásbyrgi!

dijous, 10 de novembre del 2016
Hola a tots,
Avui us parlaré del nostre sisè dia per Islàndia on vam visitar la bonica població de Seyðisfjörður, Borgarfjörður Eystri on vam poder veure molts frarets un ocells típics d'allà (en anglès "Puffins"), visitar la impressionant cascada de Dettifoss, veure el canyó d'Ásbyrgi i acabar dormint al poble de Húsavik.
A més va ser el dia que millor temps ens va fer: un sol impressionant tot el dia i inclús a vegades ens podíem treure la jaqueta i tot! Fantàstic!

(Puffins)

Aquí teniu la ruta, el temps i les distàncies del sisè dia de viatge:
  • Ruta total: De Egilsstaðir fins a Húsavik
  • Km totals realitzats: 425.5
  • Temps total de conducció: 4:49 hores
  • Llocs a visitar: Seyðisfjörður, Borgarfjörður Eystri, Dettifoss, Ásbyrgi i Húsavik
  • Data de la ruta: 17 de juliol del 2016

Al matí ens vam aixecar ben d'hora per tal de que no ens passés com els altres dies (que tot i marxar aviat al matí, ens anàvem parant i acabàvem les visites a les tantes de la nit) i poguéssim arribar al pròxim càmping a una hora decent.

Em va cridar l'atenció que a la sala d'estar del càmping de Egilsstaðir hi havia un full penjat amb totes les pel·lícules que s'havien rodat a Islàndia i en quin punt concret.

(Pel·lícules rodades a Islàndia)

També hi havia un altre full amb totes les localitzacions rodades a Islàndia de la sèrie "Game of Thrones". Això em va semblar molt interessant ja que algunes no les sabia i precisament l'endemà havíem de visitar llocs propers a les localitzacions i aprofitaríem per parar-nos-hi.

(Localitzacions de la sèrie "Game of Thrones" a Islàndia)

Per variar quan vam marxar del camping abans de les 8 del matí, la recepció no era oberta i per tant tampoc vam pagar la nit de càmping... Ja ens estàvem acostumant a aquesta dinàmica però no hi podíem fer res si a la nit no hi havia ningú i al matí tampoc i les portes d'accés eren obertes...

La primera visita del dia va ser la població de Seyðisfjörður, molt maca i pintoresca i a només uns 30 km de Egilsstaðir. Hi viuen uns 665 habitants i és un lloc molt turístic.
Les vistes pel camí són impressionants i teníem una panoràmica genial del fiord i la població!

(El fiord amb la població de Seyðisfjörður)

(Cascades a peu de carretera)

Casualment quan vam parar a fer algunes fotos ens vam trobar els nois polacs i txecs que vam parar a ajudar el dia anterior ja que havien rebentat una roda.
Ens van explicar que tot i que en Marc i en Yesu els van ajudar a desmuntar la roda i els van explicar com canviar-la, no van saber fer-ho i que havien passat tota la nit a la carretera fins que al matí havia vingut un mecànic. Vaya tela pobres!
Va ser curiós perquè ens els vam anar trobar varis dies durant el viatge, fèiem el mateix recorregut! jeje

(Amb els nois de la roda rebentada)

(Fotografiant-nos amb les vistes)

Després d'uns quants quilòmetres vam arribar fins al poble de Seyðisfjörður i vam passejar-hi una estona.
És un poblet petit però molt agradable i amb unes casetes molt maques! A més com que ens feia aquest sol!! Semblava que no estàvem a Islàndia! jeje

(La majoria de les cases són així)

(Seyðisfjörður)

(Semblen cases de fireta)

(Església)

Un cop visitat el poble vam agafar l'autocaravana i ens vam dirigir cap al següent destí: Borgarfjörður Eystri, que és un fiord a l'est d'Islàndia on havíem llegit que es podien veure "Puffins" (en català "Frarets atlàntics"), uns ocells de colors blanc i negre i amb el bec molt acolorit que es poden veure a molts pocs llocs (entre ells a Islàndia).

El camí fins a Borgarfjörður Eystri és força llarg ja que les carreteres són de grava i vas pujant i baixant ports de muntanya. Ara bé les vistes són molt maques i valen la pena.

(Vistes de camí cap a Borgarfjörður Eystri)

(Muntanyes i fiords arran de mar)

I després de molts quilòmetres per fi vam arribar-hi!
Borgarfjörður Eystri és part del municipi de Borgarfjarðarhreppur i, a partir de 2011, la zona compta amb una població d'uns 100 habitants. El principal assentament és Bakkagerði .

La ciutat deu el seu nom a Álfaborg (Elf Rock). Alguns dels vilatans creuen que la reina dels elfs viu aquí.
La principal atracció per als visitants és el senderisme i la colònia de Puffins que hi ha.

(Cartell amb els punts més destacats de la zona)

(Borgarfjörður Eystri)

Si segueixes conduint uns quants quilòmetres més, arribes a un petit port envoltat de turons on hi ha la colònia de Puffins.

(Port)

(Espigó)

(És molt autèntic, veus locals per allà pescant o enfeinats amb les seves tasques)

I just al costat de l'aparcament ja vam començar a veure els Puffins volant per allà! N'hi havia molts!
La temporada per veure Puffins a Islàndia va des de finals d'abril fins a mitjans d'agost. Fora d'aquesta època emigren i és difícil veure'n.
Hi ha com unes escales en un turonet i pots pujar fins a dalt per veure'ls millor. A dalt de tot hi ha un observatori des d'on es poden fer fotos dels ocells de molt a prop.
En teoria per entrar a l'observatori has de pagar però com que no hi ha ningú controlant i les portes estan obertes, nosaltres hi vam entrar sense pagar.

(Foto feta des de l'observatori)

(Ens vam passar una bona estona observant-los i fotografiant-los)

(Vistes des de dalt)

(Grup de Puffins)

(Puffin arrencant el vol)

Just al costat de l'observador, baixant el turonet, hi ha una zona de gespa amb unes taules de pícnic envoltades d'un paisatge genial i vam decidir dinar allà.
Es va donar la casualitat que a totes les altres taules de pícnic també hi havia gent catalana dinant i semblava ben bé que enlloc d'Islàndia haguéssim sortit a dinar fora un diumenge qualsevol a Catalunya! jeje
Certament a Islàndia ens vam trobar molta gent d'aquí! És ben bé que el país està de moda últimament!

(Nosaltres a les taules de pícnic i amb els paisatges guais de fons)

(Zona del port)

Tornant vam decidir parar a un càmping de Borgarfjörður Eystri a rentar els plats del dinar, i ens vam trobar amb la sorpresa que la pica per rentar-los es trobava al mig d'un camp a l'aire lliure.
Ho vam trobar molt curiós i divertit i la veritat és que rentar els plats amb aquestes vistes mola! jeje

(Rentant els plats amb bones vistes! jeje)

(Vistes dels fiords des del cotxe)

Tot seguit us poso unes quantes fotos de com són les carreteres d'aquesta part de la illa. No és difícil conduir-hi però t'obliga a anar molt lent i semblava que no arribàvem mai...

(Carreteres de grava)

(Més carreteres)

(Vam veure molts cavalls islandesos)

De tant en tant per la carretera ens creuàvem amb aquestes simpàtiques ovelles... Cal vigilar perquè creuen quan els hi dona la gana.

(Ovelles que ens anàvem trobant pel camí)

(jeje i elles passen tan panxes eh? Ni s'aparten si et veuen)

De camí cap a la cascada de Dettifoss ens vam trobar amb un camp ple de Lupins!!
Els Lupins (The Nootka Lupine) són plantes perennes de diferents colors originàries d'Amèrica del Nord que van ser introduïdes a Islandia en la primera meitat del segle 20 per combatre l'erosió, accelerar la recuperació de terres i ajudar amb la reforestació.
Ens va fer gràcia veure'ls aquí ja que quan vam anar a Nova Zelanda (on també n'hi han) encara no havien florit i no els vam poder veure... :(
Per tant no vam dubtar a parar a fer algunes fotos, són molt bonics!

(Lupins)

(En un camp de Lupins et pots fer fotos guais com aquesta)

Important: Per anar fins a la cascada de Dettifoss ens van recomanar a l'empresa de lloguer de caravanes que passéssim per la carretera 862 (asfaltada) i evitéssim la 864. Segons ells la 864 era perillosa i podia malmetre els vehicles, a més la millor vista de la cascada és accedint-hi per la carretera 862, des de l'altra banda t'esquitxa molt l'aigua.

Quan vam arribar, vam deixar l'autocaravana al pàrquing i teniem aquesta vista. On era la cascada??

(Vistes venint des del pàrquing)

Però a la que camines unes metres ja hi arribés i veus aquestes vistes espectaculars: cascada + arc de Sant Martí brutal!!
A més impressiona perquè no t'esperes trobar-te això allà al mig!

(Cascada Dettifoss amb arc de Sant Martí incorporat)

Dettifoss és una cascada que es troba en el Parc Nacional de Vatnajökull al nord-est d'Islàndia, i té fama per ser la cascada més poderosa d'Europa, amb un cabal mitjà de 193 m3/s.
Està situada al riu Jökulsá á Fjöllum, que flueix des de la glacera Vatnajökull, i recull l'aigua d'una gran àrea del nord-est del país.
Les cascades tenen 100 metres d'ample i una caiguda de 45 metres.
Es troba a uns centenars de metres aigües avall de Selfoss.

(A les fotos no sé si s'aprecia però és enorme)

A alguns potser us sonarà la cascada ja que apareix en la pel·lícula de ciència-ficció Prometheus, de Ridley Scott (2012).

(En directe l'arc de Sant Martí encara era més potent)

(Una altra zona de la cascada)

Després d'aquesta visita vam fer camí cap a l'última visita del dia: el canyó d'Ásbyrgi.
Vam estar apunt de prescindir de la visita ja que es feia tard i la carretera per arribar-hi era molt pesada i sense asfaltar...
Però al final vam decidir seguir i la veritat és que va valdre molt la pena.

(Canyó d'Ásbyrgi en una imatge aèria)

(Hi ha molts cartells indicadors de diferents itineraris)

(Llac Botnstjörn)

El canyó Ásbyrgi es troba al nord d'Islàndia.
La depressió en forma de ferradura forma part del Parc Nacional Jökulsárglijúfur i fa aproximadament 3,5 km de longitud i 1 km de diàmetre. Per més de la meitat de la seva longitud, el canyó es divideix per la meitat per una característica formació rocosa de 25 metres d'alçada anomenada Eyjan ("l'illa"), des de la qual els excursionistes poden gaudir de vistes espectaculars.

Els costeruts vessants del canyó estan formats per penya-segats de fins a 100 metres d'altura. A sota, al canyó, els visitants poden caminar a través d'un bosc de bedolls i salzes. Entre 1947 i 1977 es van introduir algunes espècies d'arbres estrangeres com ara l'avet, el làrix i el pi. El petit llac Botnstjörn és la llar d'una gran varietat d'espècies d'aus aquàtiques.

Ásbyrgi va ser format molt probablement per una catastròfica inundació glaciar del riu Jökulsá á Fjöllum després de l'última Edat de Gel, primer fa entre 8 i 10.000 anys enrere, i després una altra vegada fa uns 3.000 anys. El riu ha canviat el seu curs i ara es dirigeix ​​a uns 2 km cap a l'est.

Les sagues expliquen la inusual forma del canyó de manera diferent. Anomenat l'empremta de Sleipnir, es diu que el canyó es va formar quan una de les vuit potes del cavall d'Odin, Sleipnir, va tocar terra aquí. La llegenda també explica que el canyó és la capital de les persones "ocultes" (huldufólk), que viuen a les esquerdes dels penya-segats que l'envolten.

Nosaltres vam dedicar una hora i pico a explorar el lloc. Anàvem seguint els cartells dels itineraris i anàvem parant als llocs més significatius.
Està molt bé perquè la majoria d'arbres i plantes tenen un cartell indicant que són.

(L'itinerari és planer i molt agradable, vam estar pràcticament sols)

(Vistes des d'un dels punts més alts on es pot accedir)

La llàstima és que se'ns va fer una mica fosc a l'hora que el vam visitar i les fotos no han quedat tan bé com voldríem perquè faltava llum.

Un cop recorregut el canyó d'Ásbyrgi s'havia fet força tard (eren ja les 10 de la nit) i vam decidir sopar allà mateix.
Després encara ens quedava una hora de camí fins a Húsavik, on havíem de passar la nit.
Hi vam arribar tardíssim (més tard de les 12) i quan vam arribar al càmping la recepció estava tancada (tot i que podies accedir a les parcel·les igualment).
Sembla que arribéssim tard expressament per evitar pagar el càmping però us asseguro que no és així! Entre tantes coses per veure cada dia, els centenars de km que fèiem i les carreteres que ens trobàvem feien que ens passés el dia volant!

En fi i això és tot per avui, en la pròxima entrada us explicaré el dia que vam passar per la zona del llac Myvátn on hi ha numeroses coses a veure: Víti, Grjotagja, Dimmuborgir, Námafjall Hverir... No us ho perdeu!