Dia 4 (I): Zadar, Zlanit Rat i Supetar

dimecres, 1 de febrer del 2017
En l'entrada d'avui us parlaré de la visita que vam fer a la ciutat de Zadar i el nostre relax a l'espectacular  i curiosa platja de Zlanit Rat. També us comento la nostra breu estada al pintoresc poble de Supetar.

(Platja de Zlanit Rat a la illa de Brač)

Aquí teniu la ruta, el temps i les distàncies del quart dia de viatge:
  • Ruta total: De Korenica fins a Split
  • Part explicada en aquesta entrada: Zadar, Zlanit Rat, Supetar
  • Km totals realitzats: 273
  • Temps total de conducció: 3:05 hores
  • Llocs a visitar: Zadar, Zlanit Rat, Supetar (Part 1) i Split (Part 2)
  • Data de la ruta: 5 de juny del 2016

La previsió del dia era anar fins a Split on passaríem la pròxima nit i pel camí fer una parada a Zadar per fer una visitar ràpida a la ciutat.
Ens havien dit que tot el que calia veure estava concentrat al centre històric i que amb dos horetes en feies prou.

Zadar és una ciutat de la regió de Dalmàcia que té uns 85.000 habitants i una superfície de 194 km².
A nivell monumental destaquen l'Església de Sant Donat, la Catedral de Santa Anastàsia l'Església de Santa Maria i el fòrum romà. També resalten l'Òrgan de Mar i la Salutació al Sol, dos monuments molt curiosos que ara us explicaré.

(Vista aèria de Zadar)

Vam anar directament fins al centre històric de Zadar amb el cotxe i vam aparcar-lo a una zona blava. El problema va ser a l'hora de retirar el tiquet... Només acceptaven kunes en efectiu i nosaltres no en teniem...
Mentre en Yesu s'esperava al cotxe jo vaig anar a varis quioscs que hi havia per allà a prop per veure si em canviaven uns quants euros per kunes.. Però tothom era súper borde amb mi i no em volien donar canvi... Deu n'hi do el caràcter que tenen els croats...
Finalment després de voltar una estona vaig entrar a demanar en un bar i per sort em van donar una mica de canvi en kunes... Per fi!
O sigui que ja sabeu... porteu sempre algunes kunes perquè nosaltres pensàvem que tot es podria pagar amb targeta o inclús en euros i a Croàcia vam quedar fotuts!

El primer que vam veure en començar la visita va ser la Salutació al sol (Greetings to the Sun), una construcció de Nikola Basic que consisteix en una superfície circular de 22 metres de diàmetre formada per més de 300 panells solars que absorbeixen la llum del sol durant el dia i la transformen en un espectacular joc de llums a la nit.
Els seus panells solars també alimenten una part de la il·luminació de la costa de Zadar.
En total generen una producció de més de 46.000 kWh d'electricitat a l'any.

Nosaltres només ho vam veure de dia però he vist fotos per internet de com és de nit i ha de ser espectacular!

(Monument "Salutació al Sol" de dia)

(Monument "Salutació al Sol" de nit)

(Òrgan del mar)

A pocs metres de la Salutació al Sol troben una altra construcció del mateix autor: l'Òrgan del Mar.
Està format per uns escalons de pedra i sona gràcies al moviment de l'aigua del mar, que empeny l'aire a través d'unes vàlvules provocant diferents sons. Són sons molt bonics i la veritat és que és una construcció molt curiosa de veure.

Segons diuen, Zadar té una de les postes de sol més boniques del món i juntament amb el so de l'Òrgan i les llums de la Salutació al Sol fan que encara sigui més impressionant. Llàstima que nosaltres no hi vam poder ser-hi de nit.

(Òrgan del mar)

(Escales de l'Òrgan del mar)

(Detalls de l'Òrgan de Mar)

Per internet he trobat un vídeo on es pot sentir el so de l'òrgan:

(Vídeo del blog "En el mundo perdido" on es pot sentir el so de l'òrgan)

L'església de Santa Maria és una església ortodoxa del segle XI que guarda a dins una gran col·lecció d'objectes històrics de la ciutat. Es troba just al costat del museu arqueològic i a l'exterior hi trobem restes del que algun dia va ser el fòrum romà de la ciutat.

(L'Església de Santa Maria)

(Zona arqueològica i del fòrum romà)

Molt a prop d'allà hi ha l'església de San Donat, que és l'església preromànica més important de Dalmàcia, de principis del segle IX.
És un dels símbols de la ciutat i crida l'atenció per la seva forma arrodonida.
Hi ha la opció de visitar-la per dins per el preu de 20 kunes. Nosaltres no hi vam entrar.

(Església de San Donat)

Enganxat a Sant Donat hi ha la Catedral de Santa Anastasia, construida entre els segles XII i XV sobre una antiga basílica paleocristiana.
L'entrada a la catedral és gratuita i només cal pagar si es vol pujar en una torre des d'on es poden tenir bones vistes de la ciutat.

(Catedral de Santa Anastasia)

Una cosa curiosa que vam veure a vàries ciutats de Croàcia és que pengen les esqueles de la gent que ha mort a les parets del carrer.  La veritat és que és força impactant.

(Esqueles penjades als carrers de la ciutat)

Ens va cridar l'atenció aquest edifici ple de marques de la guerra amb restes de bales i altres explosius... Però això no era res comparat amb el que veuríem al cap d'uns dies a Sarajevo.

Quan érem a Zadar vam aprofitar per anar a una oficina de correus a canviar euros per kunes després d'haver vist que a Croàcia el pagament en targetes és acceptat a poquíssims llocs...

Us deixo un petit mapa de Zadar amb els punts més importants que vam visitar:

Un cop acabada la visita i abans que ens acabés el temps del pàrquing de pagament vam agafar el cotxe i vam emprendre el camí cap a Split.

El pla inicial del dia era visitar Zadar al matí i dedicar la tarda a Split, però uns dies abans de començar el viatge vaig saber de l'existència de la platja de Zlanit Rat (també anomenada la Banya d'or), que està considerara una de les millors platges del món i no ens ho podíem perdre!

Aquesta platja és de les més famoses de Croàcia i es troba a l'illa de Brač (just davant de Split), al costat del poble de Bol.
La seva particularitat és que té forma de banya, tot i que aquesta va variant de forma segons el vent i les marees.

(Platja de Zlanit Rat)

Per tal de no perdre'ns la visita a aquesta meravella vam haver de modificar una mica l'itinerari del viatge i dedicar menys hores a Split per tal de tenir temps de visitar aquesta illa.
I la veritat és que tot i haver-hi d'anar a corre cuita va valer molt la pena anar-hi! :)

COM ANAR DE SPLIT A LA PLATJA DE ZLANIT RAT

1. Agafar un ferry des del port de Split amb destí a Supetar, a l'illa de Brač.
El ferry és de la companyia Jadrolinija i val 33 kunes per trajecte i persona. La freqüència és cada hora o hora i mitja i el trajecte dura uns 45 minuts. No cal comprar el bitllet amb antelació, es pot comprar a les guixetes del port al mateix moment.

A la web de la companyia Jadrolinija podeu consultar els horaris i preus exactes:

2. Anar de Supetar fins a Zlanit Rat (Bol)

El ferry et deixa al petit poble pesquer de Supetar i per arribar a Zlanit Rat cal anar a l'altra punta de la illa. Per arribar-hi tenim dues opcions:
  • Agafar un bus (s'agafa a pocs metres del lloc on et deixa el ferry) que et porta fins al poble de Bol (que es troba a 3km de Zlanit Rat) i llavors agafar un trenet turístic fins a la platja o bé anar-hi caminant.
  • Agafar un taxi que et porti directament fins a la platja de Zlanit Rat.
Nosaltres com que anàvem justos de temps ens vam decantar per agafar un taxi.
Ens vam ajuntar amb altres viatgers que es dirigien a Zlanit Rat i el taxista ens va oferir portar-nos directament a la platja per 12 euros/persona i trajecte.
Vam trobar que el preu estava bé tenint en compte que el trajecte era d'uns 45 minuts i ens deixava a tocar de la platja. D'aquesta manera guanyàvem temps.
A més es va oferir a venir-nos a buscar al cap de 2:30 per portar-nos altre cop fins a Supetar.

Com és habitual en nosaltres, vam arribar ben just a Split i després de fer el checking a l'apartament i preparar la motxilla per anar a Zlanit Rat vam haver d'anar corrents a buscar el ferry i el vam agafar pels pèls...

(Port de Split)

Al ferry venien menjar i begudes i vam aprofitar per dinar durant el camí.

(Al ferry camí de Supetar)

(Vistes de Split des del ferry)

Al cap d'uns 45-50 minuts ja vam arribar a l'illa de Brač i vam començar a veure les vistes del poble de Supetar. Tornant si teníem temps hi faríem una volta segur!

(Arribant a Supetar)

(Supetar)

(Vistes súper maques!)

La nostra primera intenció era agafar el bus per anar fins a Bol, però a la sortida del ferry ja hi han molts taxistes esperant per captar clients i dur-te a Zlanit Rat.
Al principi passàvem d'ells perquè ens deien preus molt alts però després de regatejar una mica el preu i ajuntar-nos amb més viatgers vam acabar agafant un taxi-furgoneta en direcció a Zlanit Rat.
El taxista anava a tot drap i en poc més de mitja hora ja érem a la platja. Li vam pagar el trajecte i vam quedar que ens recolliria al cap de dues hores i mitja al mateix lloc.

(Platja de Zlanit Rat)

Des del punt on ens va deixar el taxista ja s'apreciava la forma peculiar de la platja i per sort semblava que no hi havia gaire gent! :)

(Com podeu veure estava gaire bé buida)

(Una foto aèria de la platja)

La veritat és que la platja era una mica com el paradís: sorra daurada sense ser ni massa fina ni massa gruixuda, aigües cristal·lines i de color turquesa, poca gent... jeje
L'únic que fallava és que feia força vent... però es veu que es molt habitual en aquesta platja i degut a això té aquesta forma de banya.

(Caminant cap a la punta)

(Estava tan buida que podíem escollir on estirar-nos! jeje)

I així és com es veu la platja des de la punta i mirant cap endins! Un lloc ben curiós si més no!
Com veureu la gent es col·locava tota a la part dreta ja que allà hi tocava menys el vent.

(Des de la punta)

(Una foto feta ben bé a la punta de la banya)

Després d'explorar la platja i fer forces fotos, va tocar relaxar-nos i parar el sol! Tot i ser principis de juny feia força vent i fred però ens vam banyar igualment.

(Com podeu veure les aigües són d'un turquesa espaterrant)

(Exhibint els nostres "cuerpos serranos" juas juas)

Un cop passades les 2:30 hores pactades, vam tornar al lloc on ens havia deixat el taxi i el taxista ja ens estava esperant per tornar cap a Supetar.
Després d'un viatge d'uns 35 minuts vam arribar al poble. Cal dir que el taxista conduïa rapidíssim (més que a l'anada) i en algunes corbes vam patir... per sort vam arribar sans i estalvis!

Encara ens faltava mitja hora per agafar el ferry de tornada i vam aprofitar per visitar una mica Supetar.

(Port de Supetar)

(El ferry vist des de Supetar)

El poble és petit (només té 3326 habitants) i es veu en poca estona. Val la pena visitar-lo perquè és molt bonic i hi ha força ambient.

Després de fer la volta vam anar cap al ferry des d'on vam poder fer bones fotos amb el poble de fons.

I això és tot per avui!
En la pròxima entrada us explicaré la nostra visita a Split, un lloc imprescindible de Croàcia.