Dia 4 (II): Split

dijous, 9 de febrer del 2017
En l'entrada d'avui us parlaré de la nostra visita a Split, una ciutat molt bonica, amb molt d'ambient i llocs interessants a visitar.

(Split)

Aquí teniu la ruta, el temps i les distàncies del quart dia de viatge:

• Ruta total: De Korenica fins a Split
  • Part explicada en aquesta entrada: Zadar, Zlanit Rat, Supetar
  • Km totals realitzats: 273
  • Temps total de conducció: 3:05 hores
  • Llocs a visitar: Zadar, Zlanit Rat, Supetar (Part 1) i Split (Part 2)
  • Data de la ruta: 5 de juny del 2016

Després de relaxar-nos una estona a la platja de Zlanit Rat, vam anar cap a l'apartament que havíem llogat a Split per dutxar-nos i sortir a fer una volta per la ciutat.

Vam allotjar-nos a un apartament anomenat Studio H&M que es trobava en el patí d'una casa particular a uns 10 minuts a peu del centre de Split.
L'apartament era petit però tenia tot el necessari i cal destacar la gran amabilitat de la propietària que ens va donar unes galetes i begudes de benvinguda. També cal dir que el preu estava molt bé: 36 euros la nit amb pàrquing.

(Studio H&M)

(Bany)

Split és la principal ciutat de la regió de Dalmàcia, la capital del comptat de Split-Dalmàcia i la segona ciutat més populosa del país, després de Zagreb. Consta de 221.456 habitants.
És un important port pesquer i base naval de l'Adriàtic, així com un centre cultural i turístic molt important; la ciutat antiga és una joia arquitectònica que va ser declarada Patrimoni de la Humanitat el 1979.

El lloc més important de Split és el Palau Dioclecià, que amb el temps s'ha anat convertint en el centre de la ciutat.
Està construït amb pedra calcària i marbre d'alta qualitat i forma un rectangle irregular que està tot emmurallat menys per la façana sud que dona al mar.

(Palau Dioclecià)

Una part del palau Dioclecià està habilitada com a zona de souvenirs i hi podem trobar vàries botigues. Per accedir-hi s'han de baixar unes escales cap al soterrani.

(Zona de botigues al soterrani)

Quan surts del soterrani vas a parar al Peristil o plaça d'armes, que és una galeria de columnes que envolta un edifici o part d'ell, i la part central del Palau Dioclecià.

El curiós de la plaça és que la gran majoria d'escalons tenen coixins que pertanyen a diferents restaurants. O sigui que cal vigilar on t'asseus perquè no et vinguin els cambrers a demanar.
Cal dir que en aquesta plaça hi ha wifi gratuït i tothom va cap allà per aprofitar-lo! Nosaltres mateixos vam estar-hi una bona estona per consultar el correu, xarxes socials i mirar coses a visitar a Split. Ens va anar de conya!

(Peristil o plaça d'armes)

(Catedral de San Diomo)

(Centre històric)

Després de fer una volta ràpida pel centre vam anar a buscar un lloc per sopar... Ens va costar molt trobar un restaurant on acceptessin targetes de crèdit.. Recordeu portar kunes en efectiu a Croàcia.
Finalment en vam trobar un just al davant de l'ajuntament on vam menjar un plat de salmó amb guarnició que estava boníssim! :)

Llavors vam decidir anar a passejar per la zona de Riva, que és la zona del passeig marítim, on hi ha molts bars, pubs i molt d'ambient.

(Port de Split)

Si segueixes passejant fins al port nou, arribes a una zona on al terra hi ha plaques dedicades a tots medallistes olímpics croats de tots els temps.
És com una mena de "passeig de les estrelles de hollywood" però amb medallistes. Deu ni do que crec que són els croats i quantes medalles tenen!

(Passeig on hi ha els medallistes olímpics croats)

Un cop vista la zona del port vam anar a l'apartament a dormir i l'endemà abans de marxar cap a Sarajevo vam continuar visitant el que ens havia faltar de Split.

Vam poder veure amb més detall el Palau Dioclecià, que té una estructura amb planta quadrada, típica de l'època romana, que juntament amb les seves muralles (originalment medien 215 metres de llarg per 180 metres) feia del monument un lloc impenetrable.
Nosaltres només vam visitar les parts gratuïtes ja que depen del que vulguis visitar és de pagament.

Repartides per les seves muralles trobem 16 torres i 4 grans entrades per accedir al Palau:
  • Porta Aurea (Porta d'Or): Es troba al nord i molt a prop seu podem visitar el Museu Municipal, dins del Palau Papalić.
  • Porta Argentea (Porta de Plata): Molt a prop del Monestir Dominic del segle XIII.
  • Porta Ferrea (Porta de Ferro): A prop del Palau Cindro, d'estil barroc i els soterranis del Palau Dioclesià, on hi havia la zona del personal de servei del palau i les seves vivendes.
  • Porta Aenea (Porta de Bronze): La més petita de totes i situada a la part sud, probablement era utilitzada perquè l'emperador accedís als vaixells o per introduir les mercaderies que venien per mar dins el palau.
(En la segona foto podeu veure els coixins que posen els bars als escalons perquè seguin els clients)

(Peristil o plaça d'armes de dia amb mil grups turístics)

(Passejant pels carrers de Split)

(Ajuntament de Split)

(Mapa del centre històric)

Com podeu veure a les diferents fotos, anar passejant per Split és un plaer ja que et vas trobar places i racons molt bonics.

(Plaça Veneciana)

Un altre dels imprescindibles de Split és pujar al turó de Marjan des d'on hi ha un mirador en que es tenen les millors vistes de la ciutat.
El turó té uns 174 metres d'altura i s'inicia la pujada des de Varos a través d'unes escales. Una pujada una mica dura però que té la seva recompensa en arribar a dalt.

(Escalen que et porten fins al mirador de Marjan)

Després de suar una estona arribes a una mena de terrassa on tens unes vistes brutals de la ciutat! També hi ha un bar per allà al costat per si vols anar a prendre algo i recuperar forces.

(Vistes de Split des de Marjan)

Baixant de Marjan, des del port de Matejuška també s'obtenen vistes molt boniques i és un lloc ideal per fer-se fotos! :)

(Fotos realitzades des de Matejuška)

(Port de Matejuška, on hi ha molt bones vistes)

Tornant cap al centre històric, al costat de la Porta d'Or, hi ha una de les estàtues més famoses de la ciutat que representa a Grgur Ninski o Gregori de Nin, que era un bisbe del segle X, que va tenir forts enfrontaments amb el Papa ja que defensava la realització de les mises en croat, davant del llatí que no era parlat per el poble.
Aquesta escultura és obra del croat Iván Mestrović i diu la llegenda que si li toques el dit polze tindràs sort o se't complirà el desig que vulguis.

(Grgur Ninski)

Nosaltres no podiem ser menys i vinga a tocar-li el dit! jeje que tenim molts desitjos que volem que se'ns compleixin! :P

(Tocant el dit del Grgur Ninski)

Per finalitzar, he marcat en un mapa els llocs d'interés a visitar a Split. Com veureu tot està concentrat allà mateix i es poc veure en poques hores.

I això és tot per avui!
En la pròxima entrada us explicaré la nostra aventura per les carreteres de Bòsnia i Hercegovina i la visita a la impactant ciutat de Sarajevo.